Luomua myydään 223 miljoonalla vuodessa

28.9.2015 klo 09:12 Kotimaa Samuli Rissanen

Luomun myynti Suomessa on lisääntynyt yhä hieman, vaikka päivittäistavarakaupan kokonaismyynti on kääntynyt laskuun.

Pro Luomu arvioi, että luomutuotteita myytiin vähittäiskaupoissa noin 223 miljoonalla eurolla aikavälillä 1.7.2014–30.6.2015. Se on reilun prosentin enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla. Samaan aikaan päivittäistavarakaupan kokonaismyynti ei ole kasvanut.

Luomutuotteiden myyntiarvio perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin lukuihin. Luomun markkinaosuus vähittäiskaupassa on noin 1,7 prosenttia.

Talouden alamäki on hyydyttänyt luomumarkkinoiden laajenemisen verrattuna muutaman vuoden takaisiin kovan kasvun vuosiin. Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila pitää kuitenkin myönteisenä sitä, että luomun myynnin kehitys on edelleen plussalla.

– Se kertonee siitä, että luomu ei ole luksusta, joka vaihdetaan sitten halvempaan versioon laman tullen, hän arvioi.

Suurin luomutuoteryhmä on edelleen hedelmät ja vihannekset, ja toiseksi suurin maitotuotteet. Kummankin tuoteryhmän myynti luomuna on lisääntynyt. Muista tuoteryhmistä luomuna kasvussa ovat kananmunat, hiutaleet ja kahvi. Myös luomulihan myynti on lisääntynyt.

Muihin Pohjoismaihin verrattuna Suomen luomumarkkinoiden kehitys on jäämässä jälkijunaan.

Ruotsissa ja Tanskassa luomulla on jo noin 6-8 prosentin markkinaosuus, ja markkinoiden kasvu jatkuu yhä voimakkaana; Ruotsin luomumarkkinoiden ennakoidaan kasvavan tänä vuonna peräti 50 prosenttia. Norjassa luomun siivu ruokamarkkinoista on yhtä pieni kuin Suomessa, mutta luomun kysynnän odotetaan kasvavan selvästi nopeammin.

Ylös