”Hallitus leikkii EU:n mallioppilasta ja hötkyilee kabotaasikuljetuksissa”

4.2.2016 klo 14:31 Politiikka Samuli Rissanen

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja, kansanedustaja Sari Essayah esittää, että hallitus lykkää kansallisten kabotaasisäännösten kumoamista, kunnes komission valmistelema maaliikennepaketti valmistuu.

Nykylainsäädännön mukaan Suomessa saa suorittaa enintään kymmenen kuljetusta kolmessa kuukaudessa samalla autolla. Yhtenä kuljetuksena pidetään yhtä kuorman purkamista.

– Miksi hallitus leikkii taas EU:n mallioppilasta, ja vaarantaa kuljetuselinkeinon mahdollisuudet. Suomi voisi hyvin vedota komissioon lisäajan saamiseksi ainakin maantiepaketin valmistumiseen saakka.

– Hallitus hötkyilee kansallisten kabotaasisäännösten purkamisessa ja aiheuttaa arvaamattomia vaikutuksia kotimaiselle kuljetuselinkeinolle, Essayah perustelee.

Kabotaasin eli toisen maan alueella tapahtuvaa sisäisen liikenteen tilapäisyyden ja kuljetusten määritelmää ei ole EU-asetuksessa säännelty, minkä vuoksi Suomi on tarkentanut niitä kansallisella lailla.

Komissio on tuskin ehtinyt haastaa Suomen kansalliset täsmennykset, kun hallitus jo kiirehtii purkamaan ne.

– Eikö olisi viisasta odottaa komission esitystä maaliikennepaketista, jossa tähänkin asiaan haetaan laajempaa ratkaisua, Essayah ihmettelee.

Eduskunnalle annettu hallituksen muutosesitys vaikeuttaa suomalaisten kuljetusyritysten kilpailuedellytyksiä ja kiihdyttää kuljetusmarkkinoiden harmaata taloutta.

Jo nyt halvemman palkkatason maista tulevat yritykset jättävät Suomen työlainsäädännön ja palkkauksen noudattamatta, vaikka kabotaasikuljetuksissa sitä edellytetään. Tämä syö Essayah mukaan myös suomalaisen rehellisen yrittäjän leivän.

– Maanteiden tavaraliikenne on myös merkittävä verojen maksaja, ja kummallista, ettei hallitus halua edes verokertymäänsä varmistaa, hän moittii.

Essayah muistuttaa, että monissa muissakin maissa on omia kansallisia määritelmiä. Komission kertomuksessa tavaraliikenteen markkinoista vuodelta 2014 on todettu, että EU-maiden kansallisista lainsäädännöistä ja määritelmistä on tullut tilkkutäkki, jolla on haitallisia seurauksia maanteiden tavaraliikenteen sisämarkkinoille.

Komissio aikoo oman ilmoituksensa mukaan antaa maaliikennepaketin vuoden 2017 alkupuolella, jossa on tarkoitus linjata esimerkiksi kabotaasista, ajo- ja lepoajoista, sosiaalilainsäädännön vaikutuksista ja eurovinjetistä.

– Miksi hallitus leikkii taas EU:n mallioppilasta, ja vaarantaa kuljetuselinkeinon mahdollisuudet. Suomi voisi hyvin vedota komissioon lisäajan saamiseksi ainakin maantiepaketin valmistumiseen saakka.

Ylös