Digiä ja burgereita – Östmanin yrittäjäveljekset aloittivat rohkeasti lama-aikaan

26.6.2016 klo 10:15 Kotimaa Kristiina Kunnas

– Itseluottamus oli kova, vaikka emme tienneet juuri mitään. Halusimme auttaa yrityksiä markkinoinnissa ja viestinnässä, halusimme hyödyntää ne edut, jotka digi antaa, toteavat nuoret yrittäjät Rasmus ja Sebastian Östman.

–     Pietarsaaren toimistossa aloitti juuri tänään kaksi uutta työntekijää. Yhteensä meitä on nyt 23 henkeä, Östmanin veljekset sanovat toivottaessaan tervetulleeksi Generoon.

Lauttasaarelaisen loft-toimiston tunnelma on mainio: paljon ikkunaa ja mitättömän vähän väliseinää. Naulakon edessä on kymmenittäin kenkiä. Työntekijät kävelevät sukkasillaan ruohikolla. Suuri toimisto on verhoiltu raikkaan vihreällä kokolattiamatolla.

Modernin neukkarin seinällä on taulu-tv ja ikkunalaudalla kasa konsolipelejä. Teollisuusalueen menneisyydestä muistuttaa  ikkunasta näkyvä naapuri, Kiviaidankadun ankea tiilitalo.

Lippispäinen Rasmus (s. 1983) on isoveli. Hän on mietiskelijä ja pohdiskelija. Pikkuveli Sebastian (s.1986) on liikkeissään nopea toiminnanmies.

–     Sebastianilla on draivia, minä olen enemmän se ajattelija. En saisi juuri mitään aikaiseksi, ellei veli olisi vauhdinpotkija, Rasmus pohtii.

–     Täydennämme toisiamme, ja yhteistyö on toiminut hyvin. Emmekä enää tappele niin kuin teini-iässä, Sebastian naurahtaa.

Pohjalaispojat olisivat voineet imeä yrittämisenmallin jo äidinmaidosta –  ja ehkä he niin tekivätkin. Äiti Katarina tulee Snellmanin teollisuus- ja kauppiassuvusta ja isä, kansanedustaja Peter Östman, on toiminut pitkään sekä yrittäjänä että yrittäjäjärjestöjen johdossa.

Mutta Pedersören poikien haaveisiin eivät firmojen perustamiset kuuluneet. Toinen pelasi jalkapalloa ja työskenteli rakennustyömailla, toinen teki lukkosepän hommia. Mutta yllättäen molemmat löysivät itsensä ammattikorkeakoulu Arcadasta Helsingin Arabianrannasta. Rasmus luki markkinointia ja taloushallintoa, Sebastian yhden vuoden kansainvälistä kauppaa ja Helsinkiin muutettuaan markkinointia.

Lainaa otettiin vain muutama kymppitonni. Molemmat nuoret aviomiehet olivat valmiita paiskimaan töitä kaiken liikenevän vapaa-ajan. Mitä tahansa työtä: auttamaan perheyrityksessä, ajamaan trukkia tai myymään hirsitaloja. Rakennusbuumi oli kuumimmillaan ja taloja ostettiin hienosti. Kunnes tuli vuosi 2009. Ajatus oli ansaita vähän extraa ostamalla ja remontoimalla huonokuntoinen asunto. Mutta kun se piti myydä, alkoi Suomen talouden taantuma. Enää eivät kaupaksi menneet sen enempää hirsitalot kuin asunnotkaan.

– Kauppa pysähtyi seinään. Juuri siinä vaiheessa me perustimme Generon.

Veljeksille syntyi koulussa kipinä digimarkkinointiin.

– Opiskelimme molemmat markkinointia. Itseluottamus oli kova, vaikka emme tienneet juuri mitään. Halusimme auttaa yrityksiä markkinoinnissa ja viestinnässä, halusimme hyödyntää ne edut, jotka digi antaa.

– Markkinointi on mielestämme investointi, ei kustannus. Jos se ei tuota tuloksia nopeasti, jotain tehdään väärin.

– Lähdimme oikeaan aikaan siihen mukaan, Rasmus uskoo.

Digitaalisen markkinointitoimiston avaaminen ei vaatinut suuria investointeja.

–  Teimme halvalla projekteja, lähdimme joustavasti liikkeelle. On aina riski, jos kasvaa liian nopeasti, Rasmus Östman huomauttaa.

– Jos raha loppuu kassasta, tulee paine vähentää työntekijöitä. Se on yrittäjä-työnantajan pahin painajainen.

Molemmat ovat perheellisiä. Rasmuksella ja Hanna-vaimolla on kolme lasta. Hannes syntyi 2008, Ada 2011 ja Kira 2015. Sebastianilla ja Jennyllä on 2010 syntynyt Elliot ja 2014 syntynyt Amadeus.

Nuoret yrittäjät ovat jo nähneet, mitä taantuma ja lama ovat tehneet Suomen – ja monen firman – taloudelle.

– Tässä on pakko hyväksyä se, että voi mennä myös huonosti. Koskaan ei voi tietää, onko puolen vuoden päästä enää työpaikkaa. Epävarmuus on vain siedettävä, Sebastian toteaa.

Toistaiseksi rankin oli viime kesä. Keväällä 2015 lähti pari suurta asiakasta, ja yhtäkkiä liikevaihdosta katosi lähes 30 prosenttia.

– Se tapahtui näin, Sebastian sanoo sormiaan napsauttaen.

Oli tulossa kesä, uusia asiakkaita oli turha metsästää. Kesä on alalla hiljainen.

– On maksettava lomarahat ja palkkojen pitää juosta, vaikkei töitä olisi, Sebastian Östman lisää.

– Rankinta oli miettiä saako kassan riittämään. Meillä oli eräänlaiset säästö- ja sopeutusneuvottelut, ja henkilökunta otti vapaata. Selvisimme.

Organisaatio mietittiin uudelleen.

– Rakensimme neljä uutta tiimiä, joista kullakin on tulosvastuu. Se oli hyvä uudistus.

Paineet ovat sellaiset, että omaa jaksamista on mietittävä.

– Yleensä en stressaa vaan olen luottavainen. Juokseminen tyhjentää ajatukset, Rasmus Östman kertoo.

Sebastian voi laskea firmojen aloittamiset lapsistaan. Veljekset valmistuivat koulusta toukokuussa 2010 ja aloittivat täysipäiväisen työn. Sebastianin perheen esikoinen syntyi elokuussa. Friends & Brgrs –hampurilaisravintola avattiin puolestaan samoihin aikoihin kuin Amadeus syntyi, keväällä 2014.

Asiakasyritystensä he haluavat olevan sellaisia, joiden tuotteita he haluaisivat itsekin ostaa.

– Kyseessä on luottamus kuluttajan ja yrityksen välillä. Täyttyykö tuotelupaus? Jos niin käy, syntyy hyvä brändi ja hyvä tarina.

– Jos on luvattu liikoja, kuluttaja kokee, että häntä on huijattu. Sama on muuten politiikassakin, Rasmus Östman toteaa.

Sosiaalinen media on armoton.

–  Huonot yritykset eivät enää pärjää yhtä hyvin kuin ennen, sillä some on muuttanut kaiken. Kuluttaja kertoo, jos on pettynyt.

Työntekijänä pärjää se, jolla on asenne kohdallaan.

–  Meillä on keskimäärin aika nuorta porukkaa. Yksi tuli suoraan armeijasta ja sanoi, että ottakaa hänet vaikka ilmaiseksi. Hän tekee kolme kuukautta töitä ilman palkkaa.

– Ei hänen tarvinnut ilmaiseksi tehdä töitä. Tällä kaverilla oli asenne ja taidot kohdallaan.

Entä mistä Östmanin veljekset tietävät onnistuneensa työssään?

– Siitä kun asiakkaamme ostaa uuden Mersun.

IMG_3681

Generossa kuljetaan vihreillä niityillä sukkasillaan tai paljasjaloin. Avaran loft-toimiston lattia on verhottu vihreällä kokolattiamatolla. Sebastian (vas.) ja Rasmus Östman perustivat yrityksensä juuri laman kynnyksellä 2009. – Yrittäjän on siedettävä epävarmuutta, he muistuttavat. (Kuva Susanna Sinivirta)

Genero-faktaa

●    toiminta aloitettu 2009, Genero Oy perustettu 2010
●    2015 liikevaihto 1,3 me; 2016 tavoite 1,6 me
●    markkinointitoimisto, palveluihin kuuluvat mm. konseptisuunnittelu, visuaalinen suunnittelu, nettisivut, markkinointi, videot
●    työllistää 23 henkilöä
●    toimistot Helsingin Lauttasaaressa sekä Pietarsaaressa
●    Rasmus Östman (1983), toimitusjohtaja ja perustaja, Sebastian Östman (1986), asiakkuusjohtaja ja perustaja, muut perustajat Jonathan Björkskog ja Sebra Consulting

 

Friends & Brgrs -faktaa:

●    ravintolat Pietarsaaressa (2014), Helsingissä (2015), Tampereella (2016), Oulussa (2016); Kööpenhaminaan avataan kesäkuussa (2016)
●    työllistää noin 80 henkeä
●    perustettu 2014 Pietarsaaressa
●    ketjun omistaa 6 hampurilaisiin intohimoisesti suhtautuvaa kaverusta
• lue Friends & Brgrs -tarina täältä

 

 

 

 

 

 

Ylös