Vientiä uusille markkinoille Aasiaan, Amerikkaan ja Afrikkaan olisi pikaisesti kasvatettava

18.8.2016 klo 10:46 Kotimaa KD Lehti

Suomen vienti on tahmeaa perinteisillä markkinoilla, erityisesti Euroopassa. Yritysten olisi Keskuskauppakamarin johtajan Timo Vuoren mukaan uskallettava suunnata katseensa uusille markkinoille, varsinkin kehittyviin talouksiin.

Yritysten vientiponnisteluita rohkaistakseen Keskuskauppakamari järjestää yhdessä ulkoministeriön ja Finncham-verkoston kanssa elo-syyskuun vaihteessa kymmenen kasvumarkkinoita käsittelevää tilaisuutta.

– Jos olemme pärjänneet vuosikausia Venäjän kaupassa, pärjäämme myös muilla markkinoilla

– Suomen viennistä yli 70 prosenttia suuntautuu yhä hitaan kasvun Eurooppaan. Vientiä uusille markkinoille Aasiaan, Amerikkaan, jopa Afrikkaan olisi pikaisesti kasvatettava, Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori sanoo.

Kyseiset markkinat eivät ole Vuoren mukaan mahdottomia, mutta ne vaativat erityisosaamista. Kauppakamariverkoston ja ulkoministeriön tilaisuuksien tarkoituksena on vahvistaa suomalaisten yritysten maa- ja markkinatuntemusta sekä asiakasymmärrystä.

– Pärjääminen vieraassa kulttuurissa ei ole rakettitiedettä, mutta se ei ole kaikkien suomalaisten viejien vahvuuksia. Onnistuneen vientikaupan takana on vahva ymmärrys asiakkaan tarpeista.

– Jos olemme pärjänneet vuosikausia Venäjän kaupassa, pärjäämme myös muilla markkinoilla, Vuori muistuttaa.

Ylös