Elintarvikeyritykset luottavat luomun imuun

2.10.2017 klo 08:53 Uutiset KD Lehti

Elintarvikkeita jalostavat yritykset uskovat luomun kasvuun, kertoo tuore selvitys. Luomulle luovat imua vastuullisuuden vahvistuminen, sertifioitu laatujärjestelmä ja luomun vetovoima vientimarkkinoilla. Kasvun haasteista keskeisin on luomuraaka-aineiden saatavuus.

Yrityksissä on tunnistettu luomun kysynnän käänne niin Suomessa kuin maailmalla. Myös kuluttajien kiinnostus hyvinvointiin ja vastuullisuuteen on pantu merkille. Luomu nähdään mahdollisuutena erilaistaa tuotteita.

Tiedot käyvät ilmi Pro Luomun selvityksestä ”Katse mahdollisuuksiin – Elintarvikevalmistajien näkemykset luomun tulevaisuudesta”, johon haastateltiin alkuvuoden aikana yhteensä 25 elintarvikeyritysten edustajaa. Selvityksen on rahoittanut maa- ja metsätalousministeriö.

Luomu nostaa profiiliaan Euroopassa, ja Suomessakin on ylitetty jokin kriittinen piste.

– Useimmat yritykset uskovat maltilliseen kasvuun, mutta nyt tunnistetaan myös muutos aiempaan: luomu nostaa profiiliaan Euroopassa, ja Suomessakin on ylitetty jokin kriittinen piste, kuvailee selvityksen laatija, Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.

Luomun myynti on kasvanut Suomessa useita vuosia peräkkäin, ja viime vuonna luomun markkinaosuus vähittäiskaupassa nousi 2 prosenttiin. Kasvua tapahtui kaikissa muissa tuoteryhmissä paitsi panimotuotteissa. Luomun maailmanmarkkinat kasvoivat 10 prosenttia vuonna 2015.

Suomessa toimii noin 450 luomuelintarvikkeiden jalostajaa. Lukumääräisesti eniten yrityksiä on leipomoalalla ja hedelmä- ja marjavalmisteiden jalostajissa.

Elintarvikeyritykset arvioivat, että suurin hidaste luomumarkkinan kasvulle Suomessa on pula luomuraaka-aineista.

– Kun luomutuotteiden volyymia halutaan kasvattaa, monista raaka-aineista kuten kasviksista, lihasta, kaurasta ja marjoista on pulaa, sanoo Kottila.