Vanhempien vaikutus nuorten hyvinvointiin vielä odotettua suurempaa

15.10.2017 klo 08:13 Politiikka KD Lehti

Tuoreen tutkimuksen mukaan se, että vanhemmat tukevat nuorten autonomiaa, edistää nuorten hyvinvointia kaikissa keskeisissä koulusiirtymissä: siirryttäessä alakoulusta yläkouluun, peruskoulusta toiselle asteelle ja lukiosta yliopistoon.

Professori Katariina Salmela-Aron mukaan äitien ja isien nuorten autonomian tukeminen ehkäisi nuorten masennusta kaikissa kolmessa siirtymässä ja lisäsi nuorten itsearvostusta kahdessa jälkimmäisessä siirtymässä.

Tuloksen merkityksellisyys lisääntyi nuoren iän mukana.

– Aiemmin on ajateltu, että vanhemmilla on tärkeä merkitys vain lapsuudessa, mutta tämä tutkimus osoittaa vanhempien tärkeyden nuoruudessa ja vielä nuoressa aikuisuudessa

– Aiemmin on ajateltu, että vanhemmilla on tärkeä merkitys vain lapsuudessa, mutta tämä tutkimus osoittaa vanhempien tärkeyden nuoruudessa ja vielä nuoressa aikuisuudessa, toteaa Salmela-Aro.

Pitkään on korostettu vain itsesäätelyn merkitystä hyvinvoinnille ja elämässä menestymiselle. Uusien tulosten mukaan ihmiset kuitenkin säätelevät toistensa hyvinvointia vahvasti yhdessä ja vastavuoroisesti. Vanhemmuus vaikuttaa nuorten hyvinvointiin, mutta nuoren hyvinvointi vaikuttaa myös vanhemmuuteen. Nuoret vaikuttavat itse aiempaa ajateltua enemmän siihen, miten vanhemmat heitä tukevat: kun nuori alkaa voida huonosti, vanhemmat vähentävät autonomian tukea.

– Nuoren hyvinvoinnin kannalta olisi kuitenkin tärkeää, että vanhemmat tukisivat tällöin nuorta entistä enemmän, koska autonomian tukemisen on todettu laskevan masennusta, Salmela-Aro painottaa.

Tutkimus toteutettiin Suomen Akatemian rahoittaman Tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen -akatemiaohjelman LEAD-hankkeen ja Ihmisen mieli -akatemiaohjelman Mind the Gap -pitkittäistutkimuksen avulla.

Yleensä vastaavat tutkimukset on tehty poikkileikkaustutkimuksina. Tutkimukseen osallistui noin 2000 suomalaisnuorta, joiden koulutuksellisia polkuja ja hyvinvointia tutkijat selvittivät kaikissa koulutuksellisissa siirtymissä.

Tutkimus on julkaistu Developmental Psychology -lehdessä

Ylös