Ollaan ihmisiksi -kampanja pyrkii kitkemään epäasiallista käytöstä kaupoissa

4.12.2017 klo 15:24 Kotimaa KD Lehti

Moni kaupan alan ammattilainen joutuu päivittäin kohtaamaan työssään epäasiallista käytöstä. Tänään 4. joulukuuta käynnisty Ollaan ihmisiksi -kampanja herättelee käyttäytymään paremmin.

Kaupan liiton, työ- ja elinkeinoministeriön, Työelämä 2020 -hankkeen, Palvelualojen ammattiliitto PAMin ja Päivittäistavarakauppa ry:n yhteistiedote

Moni kaupan alan ammattilainen joutuu päivittäin kohtaamaan työssään epäasiallista käytöstä. Tänään 4. joulukuuta käynnistyvä Ollaan ihmisiksi -kampanja haluaa herätellä kuluttajat miettimään omaa rooliaan niin myyjien kuin muidenkin asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämisessä.

Kaupan ammattilaisten työssään kohtaama epäasiallinen käytös on lisääntynyt viime vuosina. Tämä käy ilmi Kaupan liiton marraskuussa 2017 teettämästä yritys- ja kuluttajakyselystä sekä Palvelualojen ammattiliitto PAMin vuoden 2017 jäsenselvityksestä.

– Kaupan liiton selvityksessä 63 prosenttia yritysvastaajista kertoi henkilökunnan nimittelyn ja haukkumisen lisääntyneen. Kuluttajista 30 prosenttia oli törmännyt muiden asiakkaiden häiriköintiin erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa, ja heistä peräti 52 prosenttia nimenomaan kaupassa, kertoo Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala.

– Työnantajan kannalta on kyse työsuojelusta ja henkilökunnan turvallisuudesta. Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja myös suurin nuorten työllistäjä. Meille on tärkeää, että kauppa on turvallinen ja viihtyisä työpaikka, Lavikkala jatkaa.

Työssä kohdattu epäasiallinen käytös ei ole yksin kaupan ongelma. Työ- ja elinkeinoministeriön vuoden 2016 työolobarometrin mukaan 33 prosenttia palkansaajista koki kiusaamista tai henkistä väkivaltaa asiakkailta.

PAMin jäsenselvitys vahvistaa huonon käytöksen lisääntymisen.

– Selvityksemme mukaan myyjien kokema sanallinen väkivalta on yleistynyt. Myyjistä 9 prosenttia kertoi kokevansa sitä vähintään kerran viikossa. Tulosten perusteella on selvää, että asiaan pitää puuttua, vahvistaa PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo.

Työssä kohdattu epäasiallinen käytös ei ole yksin kaupan ongelma. Työ- ja elinkeinoministeriön vuoden 2016 työolobarometrin mukaan 33 prosenttia palkansaajista koki kiusaamista tai henkistä väkivaltaa asiakkailta.

– Me kuluttajat voimme omalla käytöksellämme vaikuttaa asiakaspalvelijoiden työhyvinvointiin. Meidän on osattava asettua toisen ihmisen asemaan, muistuttaa työministeri Jari Lindström, joka toimii kampanjan suojelijana.

Kaupan liitto, työ- ja elinkeinoministeriö, Työelämä 2020 -hanke, PAM ja Päivittäistavarakauppa ry haluavat omalta osaltaan osallistua työhön, jolla rakennetaan suomalaisesta työelämästä Euroopan parasta.

#ollaanihmisiksi #vänligtbemött
Facebook.com/ollaanihmisiksikaupassa/
Ylös