Luterilaiset arvot ja Kristillisdemokraatit

18.12.2017 klo 10:50 Pääkirjoitukset Esa Erävalo

Suomen itsenäisyyden perusta on rakennettu aktiivisten kristittyjen miesten ja naisten toiminnan perustalle. Näitä ovat Mikael Agricola (suomen kirjakielen isä), Anders Chydenius (elinkeino-, sanan- ja uskonnonvapauden ajaja), J.V. Snellman (suomen kielen ja markan virallistaja), Uno Cygnaeus (kansakoulun isä), Aurora Karamzin (sosiaali- ja diakoniatyön uranuurtaja) ja James Finlayson (Suomen teollisuuden isä).

1900 Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuului 98,1% väestöstä ja ortodoksiseen kirkkoon 1,7%. Suomen itsenäistyessä vallitsi yhtenäiskulttuuri, jossa kristillisyys näkyi.

Yhtenäiskulttuuri alkoi heiketä 1960-luvulla. Kirkkojen jäsenmäärissä tämä näkyi sukupolven viipeellä. Vuonna 2016 luvut olivat 72% ja 1,1%.

Sadan vuoden itsenäisyyttään juhlivan Suomen ja 500-vuotiaan reformaation liitto on ollut tiivis, mutta alkanut repeillä. Yhteiskunnassa vallitsevat arvot alkavat sairastua ateismin pakkasessa, ilmapiirin kylmetessä.

Kulttuurimuutoksessa perinteistä arvopohjaa puolustamaan syntyi Suomen Kristillinen Liitto, ensi toukokuussa 60 vuottaan juhliva Suomen Kristillisdemokraatit, KD.

Kristillinen perinne vaikuttaa edelleen suomalaisuuteen, vaikka tunnustavien kristittyjen osuus on pienentynyt. KD toimii tämän hyvän perinteen pohjalta vaikkei vaadi jäseniltään tunnustavaa kristillisyyttä.

Luterilaisin teologisin termein: KD toimii lain alueella, ei armon alueella. KD tekee eron Jumalan yhteyteen tuovan evankeliumin, ja kristillisistä arvoista nousevan poliittisen toiminnan välillä.

Nämä arvot, kuten ihmisarvo, perustuvat kristilliseen ihmiskäsitykseen ja ne määritellään KD:n periaateohjelmassa samalla tavoin kuin eurooppalaisen EPP-kattopuolueen periaateohjelmassa.

Sadan vuoden itsenäisyyttään juhlivan Suomen ja 500-vuotiaan reformaation liitto on ollut tiivis, mutta alkanut repeillä. Yhteiskunnassa vallitsevat arvot alkavat sairastua ateismin pakkasessa, ilmapiirin kylmetessä.

Jatkuvassa reformaatiossa palataan siihen lämpöön, jossa terveet arvot kukoistavat. Lutherin mukaan Jumala on valtion ja kirkon, molempien regimenttien, yläpuolella. Molemmat ovat hänen työvälineitään. Toivottavasti Suomessakin samaan suuntaan ojentautuen.