Liikenneonnettomuuksia on entistä vähemmän: Turvallisuuskehitys ja huolellinen ajaminen säästävät ihmishenkiä

13.1.2018 klo 08:27 Uutiset Samuli Rissanen

Tutkijalautakunnat tutkivat 208 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta vuonna 2017. Menehtyneitä oli 226, mikä on 14 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Onnettomuustietoinstituutin ennakkoraportin mukaan viime vuonna tapahtuneiden liikennennettomuuksien määrä on koko tutkintahistorian pienin.

Parantunut taloustilanne lisää usein liikenteen määrää ja näin oletetaan käyneen viime vuonnakin.

– Tästä huolimatta onnettomuuksien määrä väheni, mitä voidaan pitää hyvänä saavutuksena, toteaa OTIn yhteyspäällikkö Tapio Koisaari.

Vuoteen 2016 nähden henkilöautoilijoiden aiheuttamia onnettomuuksia tapahtui viime vuonna 15 prosenttia vähemmän.

Suistumisonnettomuudet olivat jälleen yleisin onnettomuustyyppi. Niitä oli 74, eli 44 prosenttia kaikista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista. Määrä on varsin tyypillinen verrattaessa aikaisempiin vuosiin.

Turvallisuuden parantamisessa tehokkainta on pyrkiä välttämään onnettomuuksien syntyä

Sen sijaan kohtaamisonnettomuuksia tapahtui vähiten viiteen vuoteen.

Kaksipyöräisillä sattui kuolemaan johtaneita onnettomuuksia aiempaa vähemmän.

Liikennekäytössä olevien mopojen ja moottoripyörien kanta on pienentynyt viime vuosina.

– Lisäksi kehno kesäsää todennäköisesti piti monet kaksipyöräiset tallissa, jolloin näitä ajoneuvoja oli myös liikkeellä huomattavasti vähemmän, Koisaari arvioi.

Kuolemaan johtaneet pyöräilyonnettomuudet vähenivät huomattavasti, 32 prosenttia. Vuonna 2017 kuolemaan johtaneita pyöräilyonnettomuuksia sattui 15, kun edellisvuonna vastaava lukumäärä oli 22.

Kuolemaan johtaneissa jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksissa yli 64-vuotiaiden ikäluokka korostuu voimakkaasti. Kehon haurastumisesta johtuen iäkkäät kuolevat törmäyksissä nuoria helpommin.

Autojen turvallisuuskehitys on ottanut jälleen pienen askeleen eteenpäin. Vuonna 2017 liikennekäytössä olleet henkilöautot olivat hieman edellisvuotta turvallisempia.

– Koska passiivisten turvalaitteiden kehitys on nyt jo lähes huipussaan, tulevaisuudessa turvallisuuden parantamisessa tehokkainta on pyrkiä välttämään onnettomuuksien syntyä. Aktiivisen turvatekniikan odotetaan näkyvän selvimmin suistumisonnettomuuksien määrän alenemana, Koisaari arvioi.