Östman vaati hallitukselta selvitystä Suomen avustuksista: ”Palestiinalaishallinnon uusi opetussuunnitelma on täynnä vihanlietsontaa”

23.2.2018 klo 16:24 Politiikka Samuli Rissanen

Kansanedustaja Peter Östman vaatii hallitukselta selvitystä Suomen osallistumisesta palestiinalaishallinnon uuden opetussuunnitelman valmisteluun ja arviointiin.

Suomi on viime vuosina tukenut palestiinalaisten opetusministeriötä yhdessä Norjan, Irlannin, Saksan ja Belgian kanssa. Viime elokuussa valmistuneessa uudessa opetussuunnitelmassa on kuitenkin sisällöltään sellainen, ettei Suomi sitä voi Östmanin mielestä mitenkään hyväksyä.

Israelissa toimivan IMPACT-se -tutkimuskeskuksen tekemän raportin mukaan radikalisoituminen tulee laajalti esiin kautta koko opetussuunnitelman. Uudet oppikirjat kasvattavat nuoria palestiinalaisia uhraamaan itsensä marttyyriudelle ja edistämään vihaa.

Oppikirjat ovat järjestön mukaan sitoutuneet jihadistiseen sotaan ja niiden maailmankuva on radikaalin islamistinen ja osittain salafistinen.

Oppikirjat ovat järjestön mukaan sitoutuneet jihadistiseen sotaan ja niiden maailmankuva on radikaalin islamistinen ja osittain salafistinen.

Aiemmin Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen piti Suomen antamia avustuksia palestiinalaishallinnolle oikein kohdennettuina ja käytettyinä. Mykkäsen vastauksessa Östmanin viime syksynä jättämään kirjalliseen kysymykseen todetaan, että Suomi ja muut rahoituskumppanit tarjoavat palestiinalaisille asiantuntijatukea opetusministeriön toiminnan suunnitteluun ja arviointiin.

Hallituksen mukaan Suomen tuen avulla palestiinalaishallinnon opetusministeriö on kehittynyt toimivaksi ja peruspalveluja luotettavasti tarjoavaksi viranomaiseksi.

Östman jätti aiheesta uuden kirjallisen kysymyksen tänään perjantaina. Kysymyksen allekirjoitti eduskunnan Israel-ystävyysryhmään kuuluvia kansanedustajia viidestä eri eduskuntapuolueesta.

Ylös