EK:n asiantuntija: USA:n autotullit olisivat Euroopalle paljon isompi asia kuin teräksen ja alumiinin tullit

26.5.2018 klo 09:17 Ulkomaat KD Lehti

Yhdysvallat selvittää jopa 25 prosentin tuontitulleja autoille, autonosille ja kuorma-autoille.

Autojen tuontitulleissa Euroopan unionilla olisi paljon suuremmat intressit kuin teräksen ja alumiinin tulleissa, sanoo kauppapolitiikan asiantuntija Saila Turtiainen Elinkeinoelämän keskusliitosta EK:sta.

EU-maiden autovienti on huomattavasti suurempaa kuin teräksen ja alumiinin vienti, Turtiainen kertoo.

Torstaina uutisoitiin, että Yhdysvaltain kauppaministeriö on aloittanut selvityksen, jonka seurauksena presidentti Donald Trumpin hallinto saattaa asettaa tuontitulleja autoille, autonosille ja kuorma-autoille.

– Tämä ei ollut sinänsä yllättävää, Turtiainen sanoo STT:lle.

Turtiainen muistuttaa, että Trump on koko ajan puhunut autoteollisuuden tilanteesta ja siitä, että hän kokee kilpailutilanteen olevan yhdysvaltalaisten autonvalmistajien kannalta epäreilu.

Tällä hetkellä eurooppalaisilla autonviejillä on Yhdysvalloissa 2,5 prosentin tullit. Yhdysvaltalaiset autonviejät puolestaan joutuvat maksamaan EU:ssa kymmenen prosentin tulleja. Tätä asetelmaa Trump pitää epäreiluna.

Yhdysvalloilla on iso kauppataseen alijäämä Saksan kanssa.

Turtiaisen mukaan Trumpia on hiertänyt erityisesti saksalainen autoteollisuus. Yhdysvalloilla on iso kauppataseen alijäämä Saksan kanssa.

Uutistoimisto AFP:n mukaan saksalainen autojätti Volkswagen varoittikin torstaina Yhdysvaltojen ”yksipuolisesta protektionismista”.

The Wall Street Journalin mukaan Trump harkitsee jopa 25 prosentin tullien asettamista Yhdysvaltoihin tuotaville autoille. Eurooppalaisten autonviejien Yhdysvalloissa maksamat tullimaksut voisivat siis jopa kymmenkertaistua.

– Totta kai se olisi selvä kustannushaitta ulkomaiselle kilpailulle, Turtiainen sanoo.

Mahdollisten autotullien vaikutuksia on hänen mukaansa vaikea arvioida tarkemmin ennen kuin tulleista saadaan lisätietoja.

Yhdysvallat perustelee autotullien selvittämistä kansallisella turvallisuudella. Samaa perustelua Yhdysvallat käytti jo teräs- ja alumiinitullien kohdalla.

Turtiaisen mukaan kansallinen turvallisuus ei ole uskottava peruste autotulleille. Hän arvelee, että tällä perustelulla Yhdysvallat pyrkii hyödyntämään Maailman kauppajärjestön WTO:n säännöissä olevaa porsaanreikää, jonka tulkintaan liittyy epäselvyyttä.

WTO:lla on poikkeussääntö, jonka mukaan tuontia voi väliaikaisesti rajoittaa silloin, kun se on valtion kansallisen turvallisuuden intressissä. Järjestössä ei ole kuitenkaan tarkemmin määritelty, milloin kansalliseen turvallisuuteen vetoaminen on perusteltua.

Lähde: STT–Iiro-Matti Nieminen
Ylös