Peter Östmanin mielestä valtatie 8:n on kuuluttava runkoverkkoon: ”Kasitie on länsirannikolla vientiteollisuuden tuotantolinja”

20.9.2018 klo 10:10 Politiikka Samuli Rissanen

– Valtatie 8 on länsirannikolla vientiteollisuutemme tuotantolinja, jonka vaikutukset Suomen taloudelle kohoavat kymmeniin miljardeihin euroihin vuosittain, kristillisdemokraattien Vaasan vaalipiirin kansanedustaja Peter Östman muistuttaa.

Suomen teillä kulkee miljardien arvosta elinkeinoelämän raaka-aineita ja tuotteita. Tällä kaudella liikenneväylien korjausvelan kasvu on saatu pysäytettyä ja korjausvelkaa jopa vähennettyä.

– Ensi vuoden budjetissa lisärahoitusta ei enää ole ja korjausvelan määrä uhkaa taas kääntyä nousuun, kansanedustaja Peter Östman kertoo.

Samalla hallitus säästää perusväylänpidosta yhteensä 370 miljoonaa euroa.

– Eikö koko kasitien pitäisi kuulua maanteiden runkoverkkoon ja ylimpään palvelutasoluokkaan, jotta se vastaisi elinkeinoelämän nykyisiä ja tulevia tarpeita sekä voisi toimia myös erikoiskuljetusten pääväylänä

Östman muistuttaa, että tiestön korjausvelan pienentämisestä on sovittu kaikkien eduskuntapuolueiden kesken.

– Parlamentaarisesti on sovittu, että liikenneväylien korjausvelkaa on pyrittävä poistamaan pitkäjänteisesti yli vaalikausien.

Ensi vuoden budjetin lähetekeskustelussa Östman nosti esiin valtatie 8:n tilanteen. ”Kasitie” on länsirannikolla vientiteollisuuden tuotantolinja, jonka vaikutukset Suomen taloudelle kohoavat kymmeniin miljardeihin euroihin vuosittain.

– Eikö koko kasitien pitäisi kuulua maanteiden runkoverkkoon ja ylimpään palvelutasoluokkaan, jotta se vastaisi elinkeinoelämän nykyisiä ja tulevia tarpeita sekä voisi toimia myös erikoiskuljetusten pääväylänä, Östman vetosi.

Mikäli kasitie jää pois runkoverkosta se tarkoittaa alhaisempaa palvelutasoluokitusta, jolla pelätään olevan vaikutusta myös investointirahoitukseen. Länsirannikon viisi maakuntaliittoa on niin ikään vedonnut asiassa ministeriin.

Ylös