Professori Yassir Eric: Tehtävämme on kertoa tulijoille, mitkä ovat oikeudet ja velvollisuudet maassamme

25.9.2018 klo 07:00 Ulkomaat Merja Eräpolku

– Islamissa elämä on osa uskontoa. Lännessä taas uskonto on osa elämää ja hyvin yksityinen asia, totesi sudanilaissyntyinen professori Yassir Eric. Hän luennoi islamilaisen ja länsimaisen ajattelun eroista eduskuntatapaamisessa Kristillisdemokraattien kanssa.

Yassir Eric toimii islamin tutkimuksen professorina sekä Euroopan siirtolaisuus-, integraatio- ja islamin tutkimuksen instituutin johtajana Korntalissa, Saksassa. Hän on tavannut eurooppalaisia poliitikkoja ja opastanut heitä ymmärtämään islamilaista uskontoa ja ajattelutapaa.

– Eurooppaan tulevat muslimit kokevat olevansa moraaliltaan ja arvoiltaan länsimaisia ihmisiä parempia, ei alempia. Eurooppalaiset taas ajattelevat, että tulijoiden pitää integroitua korkeampaan länsimaiseen kulttuuriin.

– Velvollisuutemme on kertoa heti selkeästi maahantulijoille, millaisia meidän kulttuurimme arvot ovat ja mitkä ovat tulijoiden oikeudet ja velvollisuudet.

Ericin mukaan ei ole mahdollista odottaa maahanmuuttajilta sulautumista uuteen kulttuuriin siten, että tulija jättää kokonaan taakseen vanhan kulttuurinsa ja kadottaa identiteettinsä.

Kuitenkaan ei tule myöskään sallia eristäytymistä omiin uskonnollis-kulttuurisiin kupliin ja elämään eräänlaisessa rinnakkaisyhteiskunnassa, kuten voi käydä esimerkiksi Saksassa. Tarvitaan tulijoiden integroitumista ja kotoutumista, jossa maahanmuuttajilla on kirkkaasti selvillä niin yhteiskuntamme arvot kuin se, mitä oikeuksia ja velvollisuuksia heillä on.

Velvollisuutemme on kertoa heti selkeästi maahantulijoille, millaisia meidän kulttuurimme arvot ovat ja mitkä ovat tulijoiden oikeudet ja velvollisuudet.

Islaminuskoinen kuuluu ummaan, islamin uskovien yhteisöön, joka on eräänlainen suuri perhe. Sen sisällä yhteenkuuluvuuden tunne on hyvin voimakas, ja yhteisö – usein suvun vanhin mies – päättää mitä yksilö tekee. Tämä synnyttää ensimmäisen konfliktin länsimaisen individualismin kanssa.

– Lojaalisuutta koetaan vain ummalle, ei millekään hallitukselle, professori kuvaa ja toteaa, ettei länsimainen demokratia ole vietävissä sellaisena islamilaiseen maailmaan.

Islamistista kristityksi

Yassir Eric syntyi ja kasvoi voimakkaan uskonnollisessa, suorastaan fanaattisessa islamilaisessa perheessä.

– Isoisäni, jolla oli kuusi vaimoa, päätti kaiken mitä isäni ja 59 setääni tekivät. Kahdeksanvuotiaana isäni vei minut islamilaiseen sisäoppilaitokseen. Luulin hänen tulevan hakemaan minut parin päivän päästä, mutta näin hänet vasta kahden vuoden jälkeen. Kymmenvuotiaana olin jo radikalisoitunut.

– Koraanikoulussa opin, että maailmassa on (islamilaisia) uskovia, joiden tulee elää ja uskomattomia, jotka tulee tappaa. Kun länsimaissa meille opetetaan, että kaikki ovat samanarvoisia, syntyy tästä muslimilapsille suuri sisäinen jännite ja kysymys omasta identiteetistä.

Yassir Eric korostaa, ettei muslimilapsia saa jättää tilanteisiin, joissa on radikalisoitumisen vaara.

– Tällainen ideologia ja kasvatus ei ole yksityinen asia, vaan vaikuttaa koko yhteiskuntaan.

Tarvitaan hyvin selkeä sanoma kaikkien ihmisten yhtäläisestä ihmisarvosta ja sukupuolten tasa-arvosta. Lainsäädännön on oltava kaikille taustasta riippumatta sama.

– Meidän täytyy suvaita ja rakastaa ihmisiä, mutta emme voi suvaita tällaista ideologiaa.

Ericin mielestä demokraattisten puolueiden pitäisi puhua islamilaisille maahanmuuttajille arvoista ja kulttuurista voimakkaammin ja selkeämmin. Nykyisin islamin ongelmista puhuminen on jäänyt lähinnä äärioikeiston rooliksi ja poliittinen korrektius estää liian usein ongelmista keskustelun. Yhdistelmä, jossa puhutaan totuudellisesti mutta rakkaudella, on kadoksissa Euroopassa.

– Ihmisten pelot tulee ottaa vakavasti, jotta ne voidaan voittaa.

Uusoikeistolainen liike lietsoo lisää pelkoa ja esittää väärää kuvaa maahanmuuttotilanteesta.

– Vuonna 2015 80 miljoonan asukkaan Saksaan tuli 1,6 miljoonaa turvapaikanhakijaa. Pienessä Libanonissa on 4 miljoonaa asukasta sekä 2,5 miljoonaa syyrialaista pakolaista. Useimmat Syyrian sodan pakolaiset ovat Libanonissa, Jordaniassa, Turkissa, Keniassa, eivät suinkaan Euroopassa.

Yassir Eric tuli ihmeiden kautta uskoon vuonna 1990.

– Jumala muutti sydämeni ja ajatukseni. Tajusin, että kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia. Ihmisarvo tulee siitä, että meidät kaikki on luotu Jumalan kuvaksi.

Jumala muutti sydämeni ja ajatukseni. Tajusin, että kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia.

Kristityksi kääntyminen 19-vuotiaana merkitsi täydellistä erottamista perheestä, jolle hän on ”kuollut” ja jopa haudattu tyhjässä arkussa. Vuonna 1995 käydessään omalla haudallaan ennen lähtöä Sudanista hän koki käden yllään ja kuuli äänen sanovan: ”Tiedät, että hautasi on tyhjä. Myös minun hautani on tyhjä”.

Suku uhkaa edelleen hänen henkeään, eikä entiseen kotimaahan ole menemistä. Yassir Eric on myös Saksan luterilaisen kirkon pastori ja toiminut maahanmuuttajatyössä.

Ylös