Graafikko-legenda Erik Bruun valitsi KD:n julisteen vaalien parhaimmistoon

21.3.2015 klo 21:28 Politiikka Kristiina Kunnas

– Kristillisdemokraateilla ja Keskustalla on parhaat vaalijulisteet, sanoo graafikko Erik Bruun. MTV3:n Uutiset pyysi legendaarista graafikkoa arvioimaan puolueiden julisteet.

Jaffa- ja Norppa-julisteistaan tunnettu graafikko arvioi MTV3:n pyynnöstä puolueiden vaalijulisteet.

– Liian mutkikas, Bruun toteaa Perussuomalaisten julisteesta.

– Tästä ei jää hyvä mieli, Bruun puolestaan arvioi Kokoomuksen julisteen.

Vasemmistoliiton julisteessa on graafikon mielestä liikaa yksityiskohtia. Vihreillä on kaunis kuva, mutta oikea juliste se ei Bruunin mielestä ole. ei julistemainen. SDP:n juliste saa tuomion liiasta sovinnaisuudesta ja näyttää aikakauslehden sivulta.

Tässä on julisteen ominaisuuksia. Tämä vetoaa ihmisiin, Bruun arvioi KD:n vaalijulistetta.

MTV3 kysyi graafikko-legendalta, vieläkö julisteella on vaalityössä paikkansa.

– Varmasti on. Harmittaa hieman, ettei ammattikunta ole saanut näihin ytyä enemmän, Erik Bruun vastaa.

Bruunin mielestä Kristillisdemokraatit ja Keskusta ovat onnistuneet julisteissaan parhaiten. Keskusta luottaa julisteessaan Sipilään, se on Bruunin mielestä hyvä, mutta valitusta tekstityypistä hän ei pidä.

Kristillisdemokraattien juliste ansaitsee graafikon kehut:

– Tässä on julisteen ominaisuuksia. Tämä vetoaa ihmisiin. Positiivinen henki. Kivat värit, puhutteleva, Bruun sanoo Kristillisdemokraattien vaalijulisteesta MTV3:n Uutisissa perjantai-iltana.

Puoluesihteeri Asmo Maanselkä on syystäkin mielissään Erik Bruunin arvioista.

– Mainokseen haettiin vähän hipsteri-tunnelmaa. Isot fiiliskuvat ovat muotia. Mielessäni oli tällainen selkeä kuvitus teemoihin sopivasti sekä valkoinen tekstitys, Maanselkä kertoo KD-verkkolehdelle.

Maanselkä huomauttaa, ettei Kristillisdemokraateilla ole mainostoimistoa käytössään.

– Meidän mainostoimistomme toimii siten, että kehittelen teemat yhdessä vaalitiimin kanssa. Huonot hylätään ja parhaat otetaan. Teen itse raakaversion ja graafikko säätää loput.

Maanselkä kertoo, että KD on tehnyt saman graafisen suunnittelijan kanssa yhteistyötä jo useiden vuosien ajan.

– Rohkeus tosin päätettiin teemaksi vasta aika lähellä vaaliavajaisia. Kun syksyllä pohdimme kevään vaalien sloganeita, ei ollut kovin rohkea olo. Olimme joutuneet nielemään kaikenlaista – silloin rohkeus meinasi pettää.

– Kotihoidontuen leikkauksen kaataminen helmikuussa muutti tilanteen. Meillä oli rohkeutta tehdä se, ja rohkeus-teema tuntui äkkiä sopivan meihin enemmän kuin hyvin.

– Lisäksi meillä oli ainoana hallituspuolueena rohkeutta viedä eduskunnan läpi välttämättömät rakenteelliset uudistukset. Muut puolueet ovat vastuuministeriensä uudistuksissa epäonnistuneet.

– Nyt mennään rohkein mielin vaaleja kohden, Maanselkä iloitsee.

Ylös