Unilääke voi vaikuttaa kuljettajan arviointi- ja havainnointikykyyn pitkään seuraavana päivänä

17.1.2016 klo 15:55 Kotimaa Samuli Rissanen

Kuljettajan terveysongelmat ovat yhä yleisempi riski liikenteessä.  Esimerkiksi unilääkkeiden vaikutusta omaan ajokykyyn ei useinkaan tunneta.

Terveysperäisten liikenneonnettomuuksien määrä on ollut kasvussa viime vuosina. Vuosina 2009–2013 tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa moottoriliikenteen onnettomuuksissa jo puolessa oli taustalla kuljettajan terveydellisiä riskitekijöitä.

Tyypillisimpiä terveysperäisiä riskejä ovat mielenterveyden ongelmat, sydän- ja verisuonitaudit sekä päihdeongelmat.

– Yleisen käsitys on, että terveysperäisten liikenneonnettomuuksien ehkäiseminen on vaikeaa, koska sairaskohtaukset iskevät äkillisestiyhteyspäällikkö Tapio Koisaari Liikennevakuutuskeskuksesta huomauttaa.

Onnettomuustutkinnoista kuitenkin selviää, että myös äkillisissä, sairaskohtauksen aiheuttamissa onnettomuuksissa kuljettajilla on usein taustallaan merkittävä hoitohistoria.

Terveysperäiset riskit vaikuttavat onnettomuuden taustalla esimerkiksi kuljettajan arviointi- tai toimintakykyä heikentävinä tekijöinä.

Tyypillisimpiä terveysperäisiä riskejä ovat mielenterveyden ongelmat, sydän- ja verisuonitaudit sekä päihdeongelmat. Ongelmat tulevat usein esiin terveydenhuollon yhteydessä.

– Ajo-oikeuden tarkastamisen tulisi olla vakituinen osa kaikkia lääkärintarkastuksia. Ajo-oikeus on syytä tarkistaa erityisesti silloin, kun potilaalla on päihde- tai mielenterveysongelmia tai kun hän käyttää ajokykyyn vaikuttavia lääkkeitä, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari sanoo.

Esimerkiksi unilääkkeiden vaikutusta omaan ajokykyyn ei monesti tunneta.

– Unilääkkeet saattavat vaikuttaa kuljettajan arviointi- ja havainnointikykyyn vielä pitkään seuraavana päivänä, Parkkari muistuttaa.

Onnettomuuksia voitaisiin ennaltaehkäistä ajoterveyden valvonnan kehittämisellä.

 

Ylös