Kun robotti voittaa ihmisen

22.5.2016 klo 12:02 Ulkomaat Esa Erävalo

Maailman paras go-pelaaja Lee Sedol sai maaliskuussa viidestä pelistä vain yhden voiton Googlen DeepMind AlphaGo-keinoälyä vastaan.

Kone on siis ihmistä parempi jopa go-pelissä, kuten aiemmin Deep Blue shakissa.

Go on shakkia monimutkaisempi peli. Siinä on 10 potenssiin 170 mahdollista pelitilannetta. Tietokonekaan ei voi laskea parhaita siirtoja, vaan tarkkailemalla ja harjoittelemalla kuten ihmiset, mutta ihmisistä poiketen miljoonia kertoja, se löytää siirrot, jotka ”tuntuvat” parhailta. AlphaGon voitto on merkki laadullisesta murroksesta. Tietokoneet ovat jo neljännesvuosisadan korvanneet rutiinitöitä, oppimiskyvyn myötä ne valtaavat myös asiantuntemusta vaativia töitä.

Tieto kasautuu nopeasti. Vuonna 2013 arvioitiin, että 90% kaikesta tietosisällöstä oli luotu edeltäneinä kahtena vuotena. Viime vuonna joka minuutti Facebookissa tykättiin 4,2 miljoonasta
asiasta, YouTubeen ladattiin 300 tuntia videota ja lähetettiin 350.000 tviittiä.

Juuri isoa dataa keinoäly tarvitsee oppiakseen. Se käy läpi valtavat määrät dataa ja matkii ihmisen oppimisprosessia.

Puhutaan isosta datasta, jossa tiedoksi lasketaan kaikki informaatio, tyhjänpäiväinenkin. Mutta juuri isoa dataa keinoäly tarvitsee oppiakseen. Se käy läpi valtavat määrät dataa ja matkii ihmisen oppimisprosessia.

DeepMind-keinoäly oppi lukemaan satojen tuhansien uutisartikkelien avulla. Se opetti itsensä pelaamaan kymmeniä videopelejä ihmistä paremmin pelkästään katsomalla näyttöä ja tuloksia ja pelaamalla toistuvasti.

Giraffe opetteli pelaamaan shakkia 175 miljoonan shakkitilanteen avulla ja saavutti kolmessa päivässä kansainvälisen mestarin tason pelaamalla toistuvasti itseään vastaan.

Amelia opettelee puhelinneuvojien työtä. Eräässä yhtiössä se aluksi pystyi suoriutumaan yhdestä soitosta kymmenestä, kahden kuukauden kuluttua jo kuudesta soitosta kymmenestä. Se voi korvata 250 miljoonan ihmisen työn.

Viv-keinoäly voi selata netistä meille kiinnostavat aiheet ja estää mainokset, eli mainosteollisuus kärsii.
Koneiden oppimiskyky tarkoittaa, että autonkuljettajista lääkäreihin ne voivat tehdä työn ihmistä edullisemmin, ja ihmistyön tarve vähenee huomattavasti.

Ylös