Essayah taksiliikenteen sääntelyn purkamisesta: “Syrjäseudulla voi olla iltaisin tarjolla vain apostolinkyytiä”

4.10.2016 klo 15:13 Politiikka Samuli Rissanen

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah’n mielestä hallituksen liikennekaaressa esitetyt muutokset taksiliikenteeseen uhkaavat jättää syrjäseutujen asukkaat ilman luotettavia kuljetuspalveluita.

Hallituksen liikennekaari sai lähetekeskustelussa eduskunnalta kiitosta, mutta myös runsaasti kritiikkiä. Oppositiosta muistutettiin, että on olemassa myös tarpeellista sääntelyä, jonka purkamisella voi olla vahingollisia seurauksia.

– Siinä missä helsinkiläiskuluttaja pystyy älypuhelimen ja hintavertailujen avulla valitsemaan itselleen sopivimman kyydin, jää maaseudulla mummo lumeen

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah arvioi, että taksiliikenteen sääntelyn purkaminen lisää palveluiden tarjontaa ja alentaa hintoja Helsingissä ja muissa suurissa kaupungeissa. Syrjäseutujen tilanne voi olla aivan toinen.

–   Siinä missä helsinkiläiskuluttaja pystyy älypuhelimen ja hintavertailujen avulla valitsemaan itselleen sopivimman kyydin, jää maaseudulla mummo lumeen, Essayah sanoi.

Hän maalasi eduskunnalle kuvan 20 kilometrin päässä kyläkeskuksesta elävästä vanhuksesta, jolle todennäköisesti on iltaisin tarjolla ainoastaan apostolinkyytiä.

Essayah arvioi, että maaseudun asukkaiden taksipalvelut heikkenevät erityisesti sen vuoksi, että taksiliikennettä koskeva päivystys- ja asemapaikkavelvoite poistuu.

– Jos ei ole velvoitteita, niin haja-asetusalueille ei välttämättä jää niitä harvojakaan kuljettajia vaan kaikki karkaavat isompiin keskuksiin, Essayah epäilee.

Hallitus esittää liikennekaaressa mukana olevaan taksijärjestelmään olennaisia muutoksia.

Jatkossa taksilupa myönnettäisiin yritykselle, kun se nykyään on ajoneuvo- ja kuljettajakohtainen. Liikennekaaressa esitetään myös taksilupien kiintiöistä luopumista. Takseilla ei myöskään olisi asemapaikkavelvoitetta, mutta toimijoiden olisi ilmoitettava pääasiallinen toiminta-alueensa ja päivystysaikansa.

Taksit saisivat myös nykyistä vapaammin määritellä itse hintansa. Myöskään enimmäishintaa ei enää määriteltäisi.

Liikenteen turvallisuusvirasto voisi tarvittaessa antaa määräyksen taksiliikenteen palvelujen hinnoista, jos hinnat nousevat kohtuuttomiksi.

 

Ylös