Heikon lukion 9 vastaa hyvän lukion viitosta matematiikan arvosanoissa

14.3.2017 klo 12:00 Kotimaa Samuli Rissanen

Lukioiden matematiikan arvosanalinjat eroavat toisistaan ratkaisevasti. Vaativan lukion arvosanan 5 saanut opiskelija voi olla osaamiseltaan samalla tasolla kuin arvosanan 9 saanut opiskelija jossain toisessa lukiossa.

Erot arvosanan antamisen perusteissa eri lukioiden välillä ovat aineistossa ilmeisiä mutta myös ymmärrettäviä. Parhaimpia tuloksia saaneissa lukioissa matematiikan kursseilla edetään pidemmälle tai syvemmälle ja näin myös vaaditaan enemmän osaamista kuin heikoimpia tuloksia saaneissa lukioissa. Seuraukset koskevat suurta joukkoa opiskelijoita.

– Noin 8000 opiskelijalla, jotka tulevat tuloksiltaan parhaista lukioista, voi olla liian vaatimaton arvosana taitotasoon nähden, Karvin erikoisasiantuntija Jari Metsämuuronen kertoo.

Ylioppilastutkinnon ajatellaan harmonisoivan päättöarvosanoja, kun opettajat osallistuvat ylioppilaskokeen pisteitykseen. Tavoitteena on, että opettajien antamien arvosanojen taso asettuisi samaksi eri koulujen välillä. Näin ei kuitenkaan arvioinnin perusteella tapahdu.

– Kun kaksi opiskelijaa hakee samaan jatkokoulutuspaikkaan – toinen arvosanalla 6 vaativasta lukiosta ja toinen arvosanalla 9 vaatimattomammasta lukiosta – arvosanan 9 saanut opiskelija on ansiottomasti etulyöntiasemassa valinnassa

– Opettajilla lienee taipumusta antaa arvosanoja oppilaitoksen oman jakauman pohjalta. Tästä seuraa se, että lukion parhaille oppilaille on taipumusta antaa korkeita ja heikoimmille matalia arvosanoja riippumatta siitä, mikä opiskelijan tosiasiallinen osaamistaso on, Metsämuuronen pohtii.

Erot arvosanalinjoissa tuottavat epätasa-arvoa jatko-opintoihin hakeutumisessa, sillä lukion päättöarvosanaa käytetään osana korkeakoulujen hakuprosessia.

Kun arvosanojen taustalla oleva osaaminen ei ole todellisuudessa samantasoista, syntyy hakuvaiheessa epätasa-arvoinen tilanne.

– Vaativan lukion ”heikko” opiskelija saattaa saada arvosanakseen 6, mutta onkin oikeasti osaamistasoltaan tätä selvästi parempi.

– Kun kaksi opiskelijaa hakee samaan jatkokoulutuspaikkaan – toinen arvosanalla 6 vaativasta lukiosta ja toinen arvosanalla 9 vaatimattomammasta lukiosta – arvosanan 9 saanut opiskelija on ansiottomasti etulyöntiasemassa valinnassa, Metsämuuronen arvioi.

Opiskelijoiden oikeudenmukaisen kohtelun takaamiseksi Karvi suosittelee, että lukion päättötodistuksen matematiikan arvosanaa ei pitäisi käyttää hakuvaiheessa keskeisenä opiskelijoiden pääsykriteerinä ennen kuin arvosanat on yhdenmukaistettu eritasoisten lukioiden välillä.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) arvioi matematiikan osaamista toisen asteen koulutuksen lopussa. Arviointiin osallistui 2051 lukion tai ammatillisen koulutuksen opiskelijaa.

Ylös