”Polttoaineveroa on alennettava” – Peter Östman kuvaa progressiivista palettia, joka on nostanut polttoaineiden hinnat kipurajalle

18.2.2022 klo 08:30 Politiikka Samuli Rissanen

Kansainvälinen energiakriisi eli sähkön ja polttoaineiden hintojen nousu on KD-Kompassin ajankohtaisena aiheena. Sitä pohtii kristillisdemokraattien kansanedustaja ja varapuheenjohtaja Peter Östman.

Östman tiivistää kansainvälisen energiakriisin siten, että maailmanmarkkinahintojen nousu on monen tekijä summa: Epävakaa tilanne suurvaltojen välillä ja toisaalta EU:ssa tehdyt energiapoliittiset ratkaisut ovat sysänneet hinnat nousukiitoon.

– Saksan sulkiessa ydinvoimalansa muu Eurooppa joutuu tekemään kohtuuttomia päästövähennyksiä.

Suomikin on saanut osansa energiakriisistä ja hintojen noususta ja se juontuu ennätyksellisen kalliista sähkönhinnasta Saksassa. Sähkönsiirtohinnat ovat nousseet, kun sähköä myydään siitä eniten tarjoaville ja niin hinnat ovat kohonneet myös Suomessa.

– Saksan sulkiessa ydinvoimalansa muu Eurooppa joutuu tekemään kohtuuttomia päästövähennyksiä.

Suomikaan ei ole toiminut tässä asiassa EU:n tasolla omaa parastaan ajatellen, Östman kritisoi.

Saksa saa sulkea merkittävän määrän päästötöntä sähköntuotantoaan ja sysätä päästövähennystavoitetta muiden täytettäväksi. Sen lisäksi muun muassa meriliikennettä kurittaa EU:n Fit for 55-paketti.

Polttoaineveroa on korotettu Suomessa useaan otteeseen ja hintojen nopean kohoamisen myötä moni kokee tilanteen kestämättömäksi. Erityisesti kohonneet hinnat kostautuvat syrjäseudulla ja pitkien etäisyyksien päässä asuville.

Polttoaineiden verotus on Östmanin mukaan Suomessa EU:n kireimpiä. Litrahinta koostuu 60 prosenttisesti eri veroista. Markkinahintaan lisättävän bensiini- tai dieselveron päälle lykätään vielä arvonlisävero. Koko paletista tulee progressiivinen: Maailmanmarkkinahintojen noustessa myös veron osuus nousee.

KD lähti mukaan välikysymykseen sähkön ja polttoaineiden hintojen noususta. Välikysymystä käsitellään ensi viikolla eduskunnassa. Siinä käydään läpi hallituksen energiapoliittisia ratkaisuja.

– Polttoainevero tulee olemaan yksi tärkeimmistä keskustelunaiheista. Siinä olisi varaa tehdä korjausliikkeitä, Östman arvioi.

Polttoainevero vaikuttaa moniin ammatinharjoittajiin. Ammattidiesel olisi Östmanin mukaan ratkaisu tähän.

– Nyt olisi korkea toteuttaa tämä, koska sillä on vaikutusta hintakilpailukykyyn myös vientimarkkinoilla.

Kuuntele koko Östmanin haastattelu KD-Kompassi-ohjelmassa Radio Deillä lauantaina 19.2. klo 12.50.

Ylös