Essayah: Kristillisdemokraatit haluaa turvata suomen ja ruotsin opiskelun

12.12.2017 klo 13:48 Politiikka Kristiina Kunnas

Kansanedustaja Sari Essayah muistuttaa Kristillisdemokraattien tavoitteesta. Essayah’n johtama puolue haluaa turvata kummankin kotimaisen kielen opiskelun

Sari Essayah haluaa kielten opiskeluun lisää mahdollisuuksia jo alakoulussa.

Kristillisdemokraattien mielestä tavoite kieltenopetuksen lisäämisestä ja monipuolistamisesta on hyvä.

– Emme kuitenkaan pidä viisaana emmekä tavoitteen mukaisena hallituksen esitystä kokeilusta, johon osallistuvien perusopetuksen oppimäärään ei kuuluisi toisen kotimaisen kielen oppimäärää, Essayah torjuu.

Kouluille pitäisi antaa kokeiluun varatun resurssin sijaan tukea tuntikehyksen laajentamiseen ja siten vaihtoehtoja kieltenopetuksen vaihtoehtojen lisäämiseen.

Lakiesityksellä mahdollistettaisiin pienen ryhmän alueelliset kokeilut kielivalikoiman laajentamiseksi ilman velvoittavaa toisen kansalliskielen opiskelua 1. elokuuta 2018 alkaen.

– Esitys voi heikentää siihen osallistuvien oppilaiden jatko-opintomahdollisuuksia, toteaa KD:n puheenjohtaja Sari Essayah.

Kristillisdemokraatit haluaa olla aidosti kaksikielinen puolue.

Essayah muistuttaa, että Suomi on virallisesti kaksikielinen maa. Tämä tarkoittaa sitä, että jo perustuslain mukaan julkisen vallan on huolehdittava suomenkielisen ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista.

– Tämän turvaaminen korostaa kotimaisten kielten opiskelun tärkeyttä, Essayah huomauttaa.

Perustuslaki ja kielilaki koskevat suomea ja ruotsia yhtäläisin ehdoin.

– Monien koululaisten opintojen heikkous on se, että muiden vieraiden kielten kuin englannin opiskeleminen on kansainvälistymisen etenemisestä huolimatta jopa supistunut. Esimerkiksi monissa itäisen Suomen kunnissa, joissa venäjän kieli on tärkeä, sitä ei tarjota A2-kielenä.

– Monien muidenkin kielten opiskelumahdollisuuksia on tuntikehyksen pienentämisen vuoksi vähennetty. Myös valintamahdollisuudet lyhyempinä B2- ja B3-oppimäärinä ovat vähäisiä. Kouluille pitäisi antaa kokeiluun varatun resurssin sijaan tukea tuntikehyksen laajentamiseen ja siten vaihtoehtoja kieltenopetuksen vaihtoehtojen lisäämiseen, Essayah vaatii.

Ylös