”Oma koulu pitää alueen asuttuna” – Sari Essayah puhuu lähikouluverkon säilyttämisen tärkeydestä
29.3.2025 klo 09:35
Politiikka
Samuli Rissanen

Essayah haluaa, että perusopetuksessa palataan perusasioiden ääreen: On panostettava lukutaitoon, palautettava opettajille työrauha ja oppilaille rauhallinen oppimisympäristö. (Kuva: Samuli Rissanen)
Essayah muistuttaa, että hyvä kouluverkko on lasten hyvinvointia ja maaseudun elinvoimaa vahvistava tekijä.
Kristillisdemokraattien puheenjohtaja, maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah vierailee viikonloppuna Nivalassa, Ylivieskassa, Oulaisissa, Haapajärvellä ja Pyhäjärvellä ja puhuu muun muassa hyvän kouluverkon merkityksestä alueen elinvoimaan.
Soteasioiden siirryttyä kunnilta hyvinvointialueille kuntien tärkeimpiä tehtäviä on varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen järjestäminen. Kuntien budjeteista lähes 60 prosenttia ohjautuu lapsille ja nuorille koulutuspolun kautta.
Myös lasten kasvurauha ja arvokasvatus on taattava kouluissa, kristillistä kulttuuriperintöä ei pidä piilottaa.
Essayah haluaa, että perusopetuksessa palataan perusasioiden ääreen: On panostettava lukutaitoon, palautettava opettajille työrauha ja oppilaille rauhallinen oppimisympäristö.
– Kännyköiden käyttöä on rajoitettava koulupäivän aikana, sillä se häiritsee keskittymistä ja oppimista. Myös lasten kasvurauha ja arvokasvatus on taattava kouluissa, kristillistä kulttuuriperintöä ei pidä piilottaa.
– Maaseudun hyvä kouluverkko on lasten hyvinvointia ja maaseudun elinvoimaa vahvistava tekijä, sillä oma koulu pitää alueen asuttuna, Essayah sanoo.
KD kannattaakin lähikouluverkon säilyttämistä.
– Tiedämme kuitenkin, että pienillä paikkakunnilla on haasteita säilyttää koulu omassa kunnassa, kun lasten määrä vähenee. Siksi tarvitaan etäyhteyksiä hyödyntävää opetusta yhteistyössä naapurikuntien kanssa, jotta voidaan turvata monipuolinen ja laadukas opetus sekä vähentää pienehköjen koulujen lakkautuspainetta. Kouluverkkoa on tarkasteltava yli kuntarajojen ja kyläkoulutuen palauttaminen selvitettävä.