– Mihin toimiin hallitus ryhtyy, jotta vakavia nuorten liikenneonnettomuuksia ehkäistäisiin, Sari Tanus kysyy
6.11.2025 klo 17:24
Politiikka
Samuli Rissanen
Kansanedustaja Sari Tanuksen mukaan nuorten liikenneonnettomuuksissa toistuu usein sama kaava ja niitä voitaisiin ehkäistä lainsäädännön avulla. (Kuva:Hanne Salonen/eduskunta)
Kristillisdemokraattien kansanedustaja Sari Tanus nosti eduskunnan torstaisella kyselytunnilla esiin nuorten vakavat liikenneonnettomuudet, joista on tullut arkipäivää.
Tanus muistutti, että vuonna 2018 voimaan tulleen ajokorttiuudistuksen jälkeen liikenteessä on kuollut useita kymmeniä nuoria. Ajokorttiuudistuksen seurauksena yhä suurempi osuus nuorista saa ajokortin niin sanotulla poikkeusluvalla jo seitsemäntoistavuotiaana.
– Lähes joka viikko luemme mediasta vakavista usein useampiakin ihmishenkiä vaatineista onnettomuuksista. Nuorten liikenneonnettomuuksissa toistuu sama kaava: usein illalla tai yöllä kovilla nopeuksilla tapahtuneita onnettomuuksia, joissa auton kyydissä on ollut useita nuoria. Monesti kuljettaja on nuori, jolle on kertynyt vain vähän ajokokemusta ja joka on juuri saanut ajokortin ehkä poikkeusluvalla.
Nuorten liikenneonnettomuuksissa toistuu sama kaava: usein illalla tai yöllä kovilla nopeuksilla tapahtuneita onnettomuuksia, joissa auton kyydissä on ollut useita nuoria.
Tanuksen mukaan ajokorttiuudistuksen tarkoitus ei varmaankaan alunperin ollut tämä.
– On selvää, että näille asioille pitää tehdä jotakin. Nyt kun ajokorttilakia ollaan jälleen uudistamassa, kysyisinkin ministeriltä, mihin toimiin hallitus ryhtyy vähentääkseen näitä erittäin vakavia onnettomuuksia, hän kysyi.
Ministeri Lulu Ranteen mukaan kaikkien yhteinen tavoite on se, että Suomessa nuoret voivat liikkua turvallisemmin, heillä on paremmat taidot ja he hallitsevat riskit.
– Ajokorttilain uudistus sisältää useita toimenpiteitä, joilla poikkeuslupia myönnetään myös jatkossa, mutta todelliseen tarpeeseen. Eli kun tarvitset auton koulun, työn tai tärkeän harrastuksen takia.
Koulutukseen ollaan myös lisäämässä riskienhallintaa.
– Lisäksi olemme esittämässä, että yöaikaista ajoa rajoitettaisiin alaikäisten osalta. Alle seitsemäntoistavuotiaat tai alaikäiset, joilla ei ole itse asiassa lupaa työskennellä öisin eikä huviajelu öisin ole välttämätöntä, niin tällä rajoituksella voitaisiin hyvin vahvasti parantaa liikenneturvallisuutta ja ehkäistä nuorten kuolemia, Ranne kertoi.