Älypuhelin kulkee suomalaisen mukana matkallakin

8.1.2015 klo 10:35 Uutiset Samuli Rissanen

Suomalaisista on tullut itsevarmoja ja omatoimisia matkailijoita.

Suomalaisten mielestä matkavarauksien tekeminen internetissä on helppoa, ja he luottavat aiempaa enemmän omiin kokemuksiinsa ostopäätöstä tehdessään. Henkilökohtaista palvelua toivotaan erityisesti silloin, kun suunnitteilla on matka isommalle ryhmälle tai kun matkataan kaukokohteeseen, jonne ei ole tarjolla valmiita matkapaketteja. Tulokset käyvät ilmi TNS Gallupin Messukeskukselle tekemästä suomalaisten matkailua kartoittaneesta tutkimuksesta.

Myös omiin kokemuksiin luotetaan aiempaa enemmän, sillä monelle suomalaiselle on ehtinyt kertyä runsaasti kokemuksia matkoilta. Ostopäätökseen vaikuttavat eniten kohteiden ja hotellien tarjoama tieto netissä ja aiemmat omat matkailukokemukset. Tärkeimmät tietokanavat matkoja suunnitellessa ovat matkanjärjestäjien ja hotellien nettisivut, erilaiset hintavertailu- ja varauspalvelut sekä netissä olevat arvostelut matkakohteista ja hotelleista.

– Tämä asettaa markkinointihaasteen kohteille. Kuinka tarjota tietoa mahdollisimman helposti ja sujuvasti eri kanavissa, TNS Gallupin tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen kommentoi.

Internetin hyödyntäminen matkoilla ei ole nuorten yksinoikeus. Vuosi vuodelta yhä useampi yli 65-vuotias liittyy internetin käyttäjäkuntaan. Kaikista suomalaisista 80 % kokee matkavarauksen tekemisen internetissä pääosin helpoksi ja sujuvaksi. Älypuhelimia käytetään aiempaa enemmän myös matkalla. 76 prosenttia suomalaisista käyttää internetiä älypuhelimellaan matkan aikana. Tablet-laitetta puolestaan käyttää internetin selailuun matkan aikana 36 prosenttia suomalaisista.

– Älypuhelin ja tablet-laite kulkevat kätevästi matkalla mukana, minkä vuoksi nettikahviloiden tai hotellien tarjoamia kiinteitä internetpalveluja käytetään selvästi aikaisempaa vähemmän, Lahtinen kertoo.