Olisiko tässä keino torjua jihadismia?

15.1.2015 klo 07:30 Kolumnit Sonja Falk

Koko länsimaailma pohtii tänään kuumeisesti, miten estää länsimaalaisten musliminuorten radikalisoituminen. On äärimmäisen tärkeää, että muslimiyhteisöjen kanssa tehdään yhteistyötä radikalisoitumisen ehkäisemiseksi. Kuitenkin on tiedostettava, että näihin yhteisöihin kuuluu vain noin kymmenesosa maamme muslimeista. Nuoret radikalisoituvat usein yksin, netin äärellä.

Suomessa musliminuoret saavat oman uskonnon opetusta. Lukiosta vähennettiin juuri demareiden vaatimuksesta yksi kurssi pois, mutta edelleen myös lukiolaiset opiskelevat omaa uskontoa. Opetushallituksella ja opetusministeriöllä on ollut vain vähän kiinnostusta vähemmistöuskontojen opetusta kohtaan. Toimintakenttä on varsin villi ja heikosti valvottu. Hiljattain paljastui, että Helsingin kaupungin palkkalistoilla olleella islamin opettajalla oli yhteyksiä terrorismiin.

Vasemmisto pyrkii raivaamaan uskonnon oopiumia sivistyksen tieltä

Keskustelua uskonnonopetuksesta vaivaa yhä 70-luvulta peritty asetelma, jossa vasemmisto pyrkii raivaamaan uskonnon oopiumia sivistyksen tieltä. Oikeisto vastaa muistuttamalla kristillisen kulttuuriperinnön tuntemisen tärkeydestä.

Tälle vuosituhannelle tuotu keskustelu painottaa uskonnollisen lukutaidon tärkeyttä sekä ymmärtää uskontojen laajan ja moniulotteisen vaikutuksen ihmisten elämään ja toimintatapoihin. Ajatus, että uskonnonopetusta ei pidä antaa, koska ristiretket ja koska noitavainot ja koska tuntemani ikävä pappi, on yhtä perusteltu kuin seksuaalivalistuksen lopettaminen, koska AIDS.

Opetushallituksella ja -ministeriöllä on heräämisen paikka. Niillä on käsissään vahva väline radikalisoitumisen ehkäisemiseen. Mutta sen käyttöön ottaminen vaatii vanhentuneiden asetelmien hylkäämistä ja sen myöntämistä, että uskonnollista lukutaitoa tarvitaan edelleen – jopa enemmän kuin ennen.

Ylös