Kehärata valmis – Helsinki-Vantaalle pääsee junalla 10. heinäkuuta

7.6.2015 klo 12:02 Kotimaa Kristiina Kunnas

Suomen vilkkaimman lentokentän eli Helsinki-Vantaan liikennejärjestelyt muuttuvat radikaalisti heinäkuussa, kun matkustajat ja työntekijät alkavat päästä Seutulassa sijaitsevalle kentälle vihdoin junalla.

Pääkaupunkiseudun jättimäinen liikennehanke eli Kehärata on valmistunut. Kehäradan liikenne alkaa heinäkuun alussa. Lentoaseman juna-asema saadaan käyttöön viimeistään 10. heinäkuuta.

Kehärata on ollut Vantaan historian suurin investointi. Liikennöinti Kehäradalla alkaa aikataulun mukaisesti 1. heinäkuuta. Lentoaseman juna-asema otetaan käyttöön 10.7. mennessä välittömästi sen jälkeen, kun Tietotiellä sijaitsevan läntisen sisäänkäynnin rakennustyöt valmistuvat. Suora sisäänkäynti terminaaliin avautuu myöhemmin syksyllä.

Kehärata on noin 18 kilometriä pitkä. Se alittaa Helsinki-Vantaan lentoaseman kahdeksan kilometrin pituisessa tunnelissa.

Kehärataa kutsuttiin aluksi Marja-radaksi (Martinlaakson radan jatke). Kehärata mahdollistaa matkustajien kulkemisen junalla Helsingin ja lentokentän sekä Tikkurilan ja lentokentän välillä. Helsingistä pääsee Tikkurilan kautta Helsinki-Vantaan lentokentälle 27 minuutissa ja Myyrmäen kautta 32 minuutissa. Kehäradan junat pysähtyvät kaikilla asemilla.

Vuoroväli on päiväsaikaan 10 minuuttia, iltaisin klo 19–22 15 minuuttia ja sen jälkeen sekä aamuyöstä puoli tuntia.

Kehärata on noin 18 kilometriä pitkä. Se alittaa Helsinki-Vantaan lentoaseman kahdeksan kilometrin pituisessa tunnelissa. Rata liittyy päärataan Koivukylän ja Hiekkaharjun asemien välillä ja jatkaa Tikkurilaan. Asemia rakennettiin ensimmäisessä vaiheessa viisi: Vehkala, Kivistö, Aviapolis, Lentoasema ja Leinelä, joista tunneliasemia on kaksi, Aviapolis ja Lentoasema.

Lisäksi rataosuudella on vielä kolme asemavarausta. Ne ovat Petas ja tunneliasemat Viinikkala sekä Ruskeasanta. Näiden tunneliasemien toteuttamiseen myöhemmin on varauduttu tunnelia louhittaessa.

Ensimmäisenä Kehäradan kahdesta uudesta tunneliasemasta valmistui toukokuussa 2014 Aviapolis. Asema sijaitsee 40 metrin syvyydessä, ja se on Suomen ensimmäinen täysin maan alla sijaitseva rautatieasema.

Liikennevirasto järjestää maksuttoman bussikuljetuksen Aviapoliksen juna-aseman ja lentokentän terminaalien välille. Bussin matka-aika lentoasemalle on noin viisi minuuttia ja ne kulkevat noin viiden minuutin välein junien liikennöintiaikana. Myös bussiliikenne, esimerkiksi seutulinja 615 ja Vantaan linja 61, kulkevat lentoasemalle normaalisti.

 

 

 

 

Ylös