KD:n varapuheenjohtaja Ahvenjärvi: ”Alustuen leikkaus huono idea”

14.6.2015 klo 12:27 Uutiset Kristiina Kunnas

Merenkulun asiantuntija, Kristillisdemokraattien 1. varapuheenjohtaja Sauli Ahvenjärvi tyrmää hallituksen kaavaileman ehdollisen matkustaja-alustuen leikkauksen. – Se kertoo asiantuntemuksen puutteesta, Ahvenjärvi toteaa.

Suomen suurin matkustaja-alusvarustamo Viking Line on pohtimassa muuttoa Ruotsiin, mikäli Sipilän hallitus leikkaa 20 miljoonaa euroa matkustaja-alustuesta.

– Hallituksen ehdollinen matkustaja-alustuen leikkaus on huono idea, joka kertoo asiantuntemuksen puutteesta, tyrmää KD:n 1. varapuheenjohtaja Sauli Ahvenjärvi.

Viime kauden eduskunnassa istunut Ahvenjärvi on siviilityössään opettanut tulevia merikapteeneita vuosien ajan Porin Ammattikorkeakoulussa. Eduskuntakaudellaan 2011–2015 hän veti parlamentaarista meriryhmää.

– Edellisen hallituksen poilitiikka merikuljetuskapasiteetin kotimaisuusasteen nostamiseksi oli onnistunut. Suomeen liputettiin laivoja ja myös suomalaisten merenkulkijoiden työllisyysnäkymät pysyivät kohtuullisina, Ahvenjärvi muistuttaa.

Suomalainen tonnisto vähenee, verotuloja menetetään ja huoltovarmuus merikuljetuskapasiteetin osalta rapautuu.

Matkustaja-alustuen leikkaus kuuluu hallituksen ehdollisiin lisätoimiin, joihin ryhdytään, jos yhteiskuntasopimusta ei synny. Merenkulkuala on vuosien aikana itse tehnyt paljon myönnytyksiä pystyäkseen säilyttämään tuet.

Alustuen leikkaus voisi viedä esimerkiksi Viking Linelta jopa 13 miljoonaa. Ahvenanmaalaisvarustamolla on eniten matkustaja-aluksia Suomen lipun alla. Työpaikat vaarantuisivat yhtiön toimitusjohtajan Jan Hansesin mukaan.

– Ruotsiin siirtyminen olisi todennäköinen toimenpide, ja verot maksettaisiin sen jälkeen Ruotsiin, Viking Linen toimitusjohtaja Hanses totesi Helsingin Sanomissa perjantaina.

Ahvenjärvi muistuttaa, että Suomi ja Ruotsi kilpailevat kuljetuksista.

– Kuitenkin vertailu naapuriin ontuu, sillä Suomi on kuin saari. Me tarvitsemme merikuljetuksia ja omaa tonnistoa aivan eri tavalla kuin Ruotsi.

– Myös talvimerenkulun olosuhteet ovat meillä sellaiset, että me tarvitsemme merenkulkuammatteihin tulevaisuudessakin kotimaista, Suomen oloihin koulutettua työvoimaa.

Laivojen ulosliputus on Ahvenjärven mukaan helppo toimenpide, josta Suomi kärsii pahoin.

– Ulosliputus on erittäin helppoa. Siksi varustamot kovassa kilpailussa valitsevat nopeasti jonkin toisen maan laivojensa kotimaaksi, jos kustannukset Suomessa nousevat.

– Tämä on fakta, joka hallituksen on otettava todesta. Varustamoiden kustannusten nostamisella uhkaaminen ei toimi, koska se iskee heti takaisin: suomalainen tonnisto vähenee, verotuloja menetetään ja huoltovarmuus merikuljetuskapasiteetin osalta rapautuu.

– Näin myös heikkenee merkittävästi suomalaisten merenkulkijoiden työllisyys.