Suomalainen on ylpeä työstään, mutta ei työnantajastaan

6.10.2015 klo 12:11 Kotimaa Samuli Rissanen

Suomalaisten kansalliset ylpeyden aiheet liittyvät tuoreen kyselytutkimuksen mukaan puhtaaseen luontoon ja järviin. Joka toinen on ylpeä Koneen hisseistä ja laivanrakennuksesta. Suvaitsevaisuus tai urheilumenestys eivät nostata suomalaisissa ylpeyden tunnetta.

Suomalaiset ovat ylpeitä puhtaasta luonnosta, tuhansista järvistä ja koulutusosaamisesta. Myös tasa-arvo, erityisosaaminen hissien valmistuksessa ja laivanrakennuksessa tuovat ylpeydentunnetta. Henkilökohtaisesti ylpeyttä tuovat oma työ, lapset ja puoliso. Suomalaisten suvaitsevaisuus jää ylpeyslistauksessa hännille. Työnantajansa tekemisistä ylpeyttä tuntee vastaajista vain joka kymmenes.

Työnantajansa tekemisistä ylpeyttä tuntee vain joka kymmenes

Tulokset ilmenevät viestintätoimisto Riannon Taloustutkimuksella teettämästä kansallisesta ylpeystutkimuksesta. Tutkimukseen vastasi elokuussa 1021 suomalaista.

Suomalaisista 84 prosenttia tuntee ylpeyttä puhtaasta luonnosta. Tuhannet järvet nostavat ylpeyden pintaan 69 prosentille, koulutusosaaminen 63 prosentille ja tasa-arvon toteutuminen 55 prosentille. Ammatillinen erityisosaaminen on vahva osa Suomi-brändiä. Joka toinen on ylpeä Koneen hisseistä ja laivanrakennusosaamisestamme. Suomalaiset muotoilijat saavat 43 prosenttia suomalaisista tuntemaan ylpeyttä.

Vain 13 prosenttia kertoo olevansa ylpeä suomalaisten suvaitsevaisuudesta. Yhtä kehno ylpeydenaihe näyttää tutkimuksen mukaan olevan urheilumenestys. Hiihtomenestyksestä ylpeyttä tuntee vain 12 prosenttia suomalaisista. Pärjääminen formulamaailmassa saa vain joka viidennen, ja keihäänheittomenestyskin vain joka neljännen suomalaisen ylpeilemään.

Suurimman ylpeyden aiheen tuottaa oma työ, josta joka toinen kertoo olevansa ylpeä. Sen sijaan työnantajat eivät saa korkeita ylpeyspisteitä suomalaisilta. Samalla kun omasta työstä ja läheisten menestyksestä työelämässä ollaan ylpeitä, työnantajat saavat jäätävät arvostelut. Hälyttävästi vain joka kymmenes on ylpeä työnantajansa tekemisistä.

– Yhtenä vaikuttavana tekijänä voi olla koko Suomessa vallitseva haasteellinen taloustilanne. Yrityksissä on koettu yt-neuvotteluja, monessa useitakin. Vaikka neuvottelut olisivat jo mennyttä aikaa, ne saattavat jättää pitkäaikaisetkin muistijäljet. Nyt jos koskaan työnantajapuolella kannattaa panostaa ihmisten hyvinvointiin ja viestintään, Rianno Communications Oy:n toimitusjohtaja Riitta Auvinen kommentoi tuloksia.

Ylös