EK:n ja AKT:n välille epäsopu: AKT hylkäsi yhteiskuntasopimuksen

26.11.2015 klo 13:25 Kotimaa KD Lehti

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT hylkäsi yhteiskuntasopimuksen lopullisesti. Sen puheenjohtaja Marko Piirainen totesi Elinkeinoelämän Keskusliitolle, ettei pullasta voi napsia pelkästään rusinoita.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT teki tänään rajun päätöksen.Se ilmoitti tupojen hylkäämisestä. AKT ilmoitti sanoutuvansa lopullisesti irti keskitetystä yhteiskuntasopimuksesta.

AKT ilmoitti aamupäivällä, että se valmistautuu liittokohtaiseen sopimuskierrokseen vuonna 2017.
AKT:n puheenjohtajan Marko Piiraisen mukaan EK veti yhteiskuntasopimuksen alas wc:n pöntöstä ilmoittamalla, että keskitettyjen aika on ohi.

– Rusinoita pullasta ei voi pelkästään napsia, pitää syödä koko pulla, Piirainen sanoi STT:lle tänään.

Postin tilanteen vaikutuksesta AKT:n päätöksen Piirainen toteaa, että kaikki vaikuttaa kaikkeen.

– Tietysti tämä EK:n yhden jäsenliiton, eli palvelutyönantajien käyttäytyminen PAUn työehtosopimusneuvotteluissa on erikoista. Muut työnantajat ovat sitoutuneet työliisyys- ja kasvusopimuksen mukaisiin vaatimuksiin, ja he esittävät noin 30 prosentin työehtojen halpuuttamista. Eihän heidän ajattelu ole tästä päivästä, Piirainen sanoo.

Elinkeinoelämän keskusliitto ei ensi vuoden huhtikuun jälkeen tee keskitettyjä tulopoliittisia ratkaisuja.

Piiraisen mukaan AKT on valmis katsomaan tulevia ratkaisuja Postin työkiistassa, jos neuvotteluhalukkuus työnantajapuolella ei kasva.

– Seuraamme tilannetta aktiivisesti, Piirainen sanoi.

Piiraisen mukaan EK:n eilinen päätös ei ollut yllätys, koska EK on aiemminkin todennut, ettei se ole kiinnostunut keskitetyistä ratkaisuista.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n hallituksen puheenjohtaja Matti Alahuhta kiirehtii työmarkkinajärjestelmän pikaista uudistamista. EK:n tavoitteena on lisätä määrätietoisesti yrityksissä tapahtuvaa paikallista sopimista, jota toimialaliitot tukevat.

– Kun päätökset viedään yritystasolle, voimme olla nopeita ja ketteriä, parannamme suomalaisen työn tuottavuutta ja samalla suomalaista työllisyyttä.

EK muutti eilen 25. marraskuuta sääntöjään niin, että järjestö ei tee enää keskitettyjä tulopoliittisia ratkaisuja huhtikuun lopun 2016 jälkeen.

– EK:n ilmoituksen ajankohta oli aika yllätys. En olisi itse uskonut, että kesken yhteiskuntasopimusneuvotteluiden tällainen ilmoitus tehdään. Se oli heidän oma valintansa ja me vedimme siitä lopulliset johtopäätökset, Piirainen sanoi.

Piiraisen mukaan työllisyys- ja kasvusopimuksen (tykan) optiovuoden 2016 jälkeen AKT ei ole mukana sopimassa nollakorotuksista vuonna 2017 eikä 2018 suunnitellussa vientialavetoisessa palkkamallissa.

Elinkeinoelämän keskusliitto ei ensi vuoden huhtikuun jälkeen tee keskitettyjä tulopoliittisia ratkaisuja. EK päätti sääntömuutoksestaan eilen edustajistonsa kokouksessa. EK:n tavoitteena on lisätä yrityksissä tapahtuvaa paikallista sopimista, jota toimialaliitot tukevat.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Jyri Häkämies pitää AKT:n perustelua vetäytyä yhteiskuntasopimuksesta EK:n takia verukkeena. Häkämiehen mukaan yhteiskuntasopimusneuvottelut on ollut tarkoitus viedä loppuun ja sääntömuutokset tulevat voimaan vasta ensi keväänä.

Häkämiehen mukaan pallo on nyt SAK:lla. Hänen mukaansa neuvotteluissa ei voi olla vapaamatkustajia ja SAK:n on selvitettävä tilanne.

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder sanoo STT:lle, ettei ymmärrä auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n motiivia jäädä pois yhteiskuntasopimuksesta.

Fjäderin mukaan AKT:n päätös vaikeuttaa neuvotteluja, mutta määrällisesti sopimus ilman AKT:tä on todella kattava.

– Logistiikka on kuitenkin niin merkittävä, että sen pitäisi olla mukana sopimuksessa, Fjäder muistuttaa.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on yli 50 000 jäsenen ammattiliitto. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa ja terminaaleissa. Jäsenet kuuluvat ammattiosastoihin, jotka ovat puolestaan AKT:n jäseniä.
Ylös