Suomi-brändi on pysynyt vakaana

11.12.2016 klo 09:50 Kotimaa Samuli Rissanen

Ulkoministeriön mukaan Suomen maakuva on pysynyt maailman kattavimman maabrändiselvityksen mukaan vakaana ja hyvänä.

Anholt JFK Roper Nation Brands Index –maakuvavertailua on tehty vuodesta 2005 ja se perustuu Simon Anholtin tutkimustyölle maabrändeistä.

Vuoden 2016 tutkimustulosten mukaan Suomen maakuva on yhä 17. vahvin 50 maata käsittäneessä vertailussa. Eniten Suomea arvostetaan hyvästä hallinnosta kun taas kulttuurin ja matkailun akseleilla Suomen maakuvassa on tämän selvityksen mukaan vielä kasvun varaa.

Suomen vahvin kokonaissijoitus tulee Ruotsista, joka sijoittaa Suomen sijalle 9/50

Nation Brands Indexin katsotaan olevan kattavin ja paras maabrändiselvitys ja -vertailu. Tutkimus on toteutettu heinäkuussa 2016 kahdessakymmenessä maassa, jossa jokaisessa on suoritettu yli 1 000 haastattelua.

Vertailussa ei tehdä mitään BKT-tasoituksia, eli Suomi kilpailee suoraan suurten maiden, kuten Yhdysvaltojen ja Saksan kanssa, jotka olivat jälleen vertailun ensimmäisellä ja toisella sijalla.

Vertailussa mukana olleista Pohjoismaista Ruotsi on kymmenentenä ja Tanska sijalla 13. Suomi on tasaisesti sijoittunut sijalle 17, paitsi vuosina 2008 ja 2014, jolloin sijoituksemme oli 18. Suomen vahvin kokonaissijoitus tulee Ruotsista, joka sijoittaa Suomen sijalle 9/50.

Maakuvaa vertaillaan kuudella akselilla, joista jokaisessa on useampi alakategoria: Hallinto (Governance), Vientituotteet ja –yritykset (Exports), Kulttuuri (Culture), Ihmiset (People), Matkailu (Tourism) sekä Työperäinen maahanmuutto ja investoinnit (Immigration/Investment).

 

Ylös