EHYT ry ehdottaa liikenteen promillerajaksi 0,2:ta

31.5.2017 klo 07:55 Politiikka Samuli Rissanen

EHYT ry:n mielestä liikenteen promillerajaa pitäisi laskea 0,2:een. Suomessa tieliikenteen promilleraja on yhä 0,5, vaikka useassa naapurimaissamme, kuten Ruotsissa, Norjassa ja Virossa, raja on 0,2.

EHYT ry:n valtuusto toivoo kannanotossaan, että liikenteen promilleraja laskettaisiin myös Suomessa 0,2: een. Myös talousjärjestö OECD:n edustajat ovat rohkaisseet Suomea pohtimaan promillerajan alentamista.

Promillerajan laskulla olisi järjestön mukaan merkitystä ennen kaikkea suomalaisen päihdekulttuurin muovaamisessa.

– Sen sijaan, että kuljettajat laskevat, kuinka monen alkoholiannoksen jälkeen voi vielä ajaa autoa, he ajattelisivat, että liikenne ja alkoholi eivät kuulu yhteen

– Sen sijaan, että kuljettajat laskevat, kuinka monen alkoholiannoksen jälkeen voi vielä ajaa autoa, he ajattelisivat, että liikenne ja alkoholi eivät kuulu yhteen. If you drink don´t drive – kuten monissa maissa ajatellaan, Ehyt ry:n valtuusto toteaa kannanotossaan.

Päättäjät neuvottelevat parhaillaan uudesta alkoholilaista. Jos nykyinen lakiesitys menee lävitse, se tuo kauppoihin, kioskeille ja huoltoasemille 5,5 % alkoholijuomat nykyisten 4,7 % :n sijaan. Toisille muutos tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kolmosolut vaihtuu nelosolueen, koska sen ostaminen on entistä helpompaa.

Liikenneturvan mukaan maistelleiden kuljettajien määrä on noussut hieman vuosina 2014-2016.

– Nämä seikat puoltavat sitä, että mitä pikimmiten pitäisi meilläkin päästä ajatteluun, että liikenne ja alkoholi eivät kuulu yhteen.

– Rattijuoppojen määrä liikennevirrassa on pysynyt viime vuosina samana, esimerkiksi vuonna 2016 poliisin tietoon tuli lähes 17 400 rattijuopumustapausta. Rattijuopumustapauksissa on Suomessa viimeisen kolmen vuoden aikana kuollut keskimäärin 53 ja loukkaantunut lähes 600 henkilöä vuosittain, Ehyt ry muistuttaa.

Joulukuussa 2016 annettiin valtioneuvoston periaatepäätös tieliikenneturvallisuuden parantamiseksi. Periaatepäätöksen visiona on, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Myös Euroopan unionin liikenneturvallisuuden toimintaohjelmissa on selkeitä vaatimuksia jäsenmaille liikennekuolemien ja vakavasti loukkaantuneiden määrän vähentämiseksi.

Liikenteen promillerajan laskuun on myös suomalaisten tuki. Eri Euroopan maiden kansalaisten mielipiteitä kartoittaneessa kyselyssä suomalaisten asenteet rattijuopumusta kohtaan ovat selvästi tiukimpia.

Ylös