”Kotitalous saatava kaikkiin lukioihin ja ylioppilasaineeksi” – Sari Tanus kannustaa arjen taitojen ja elämän hallinnan kouluttamiseen
15.6.2018 klo 14:03 Politiikka Kristiina Kunnas
– Kotitalous on laaja-alainen, yhteiskunnallinen ja monitieteinen oppiaine. Jotta opiskelijat eri puolilla maata olisivat tasa-arvoisessa asemassa, olisi kaikissa lukioissa oltava mahdollisuus opiskella kotitaloutta, vaatii kansanedustaja ja eduskunnan Kotitalouden tukirenkaan puheenjohtaja Sari Tanus. (Kuva Kristiina Kunnas)
– Kaikissa lukioissa on oltava mahdollisuus opiskella kotitaloutta, näin opiskelijat eri puolilla maata olisivat tasa-arvoisessa asemassa, muistutti kansanedustaja Sari Tanus lukiolaki-keskustelun puheessaan eduskunnassa.
Lukiolaki oli perjantaina eduskunnan täysistunnon ensimmäisen käsittelyn äänestyksissä.
Kristillisdemokraattien kansanedustaja Sari Tanus toimii eduskunnan Kotitalouden tukirenkaan puheenjohtajana. Hän nosti keskiviikkona täysistuntopuheessaan esiin kotitalousopetuksen tärkeyden.
– Kotitaloudessa opitaan arjen taitoja ja elämän hallintaa – tasa-arvoa, yhteistyötä, ruokakulttuuria, sekä asumiseen ja kuluttamiseen liittyviä asioita. Kotitalouden opiskelu on toiminnallista ja vuorovaikutteista, opittu tieto sovelletaan käytäntöön ja on välttämätöntä opiskelijan oman elämän sekä hyvinvoinnin kannalta.
– Kotitalousopetus seuraa yhteiskunnan muutosta ja nostaa käsiteltävät asiat nuorten maailmasta. Se valmentaa työelämään opettamalla kriittistä ajattelua, ongelmanratkaisun taitoja ja taloustaitoja sekä teknologiaosaamista.
Kotitalousopetuksesta olisi hyvä olla tarjolla yhdestä kolmeen valinnaista kurssia lukiossa. Kurssien oppimäärän pohjalta pitäisi jatkossa voida osallistua kotitalouden ylioppilaskokeeseen. – kansanedustaja Sari Tanus, Kotitalouden tukirenkaan puheenjohtaja
Hallituksen esityksen tavoitteena on uudistaa lukiokoulutusta niin, että koulutus kykenisi vastaamaan nykyistä paremmin yhteiskunnallisen kehityksen, uusien tieto- ja taitovaatimusten sekä jatko-opiskelun ja työelämän muutosten asettamiin haasteisiin.
– Kotitalouden vahvistaminen lukiossa olisi hyödyllistä näiden tavoitteiden toteutumiseksi, Tanus huomauttaa.
Hän perustelee kotitalousopetuksen merkitystä ja puolustaa sen asemaa lukioissa.
– Kotitalous on laaja-alainen, yhteiskunnallinen ja monitieteinen oppiaine. Jotta opiskelijat eri puolilla maata olisivat tasa-arvoisessa asemassa, olisi kaikissa lukioissa oltava mahdollisuus opiskella kotitaloutta.
Tanus muistutti puheessan, että koska kotitalous-oppiaine puuttuu ammatillisesta koulutuksesta eikä talouskouluja enää ole, syntyy kotitalouden yleissivistävällä polulla pitkä katkos ennen yliopiston kotitalousopettajan koulutusta ja kotitaloustieteen opintoja.
– Kotitalous on saatava lukion oppiaineeksi niin lukion kehittämistyössä, lainsäädännössä kuin opetussuunnitelmatyössäkin. Kotitalousopetuksesta olisi hyvä olla tarjolla yhdestä kolmeen valinnaista kurssia. Kurssien oppimäärän pohjalta pitäisi jatkossa voida osallistua kotitalouden ylioppilaskokeeseen, Tanus sanoi. Hän totesi, että esimerkiksi Irlannissa ja Japanissa kotitalous kuuluu ylioppilaskirjoitusten valikoimaan.
Tanus pitää äärimmäisen tärkeänä sitä, että jokaisella nuorella olisi – varallisuudesta riippumatta – mahdollisuus lukio-opetukseen.
– Opiskelumateriaalin hankinta on monelle pienituloiselle perheelle todella haastavaa, varsinkin, jos lapsia on useita.
– On huolehdittava siitä, ettei vähävaraisten perheiden, kuten yksinhuoltaja- tai monilapsisten perheiden, nuorten opiskelu keskeydy tai vaikeudu sen vuoksi, etteivät varat riitä opiskeluun tarvittaviin tarvikkeisiin.