”Historiaa vääristelevä tausta-aineisto”, Peter Östman toteaa syksyn ylioppilaskirjoituksissa käytetystä materiaalista

23.10.2019 klo 16:12 Uutiset Samuli Rissanen

Syksyn ylioppilaskirjoituksissa käytetyt terroristiyhteyksistä epäillyn järjestön materiaalit ihmetyttävät kansanedustajia.

Joukko kansanedustajia on jättänyt hallituksen vastattavaksi kirjallisen kysymyksen syksyn yo-kirjoitusten historian koekysymyksen tausta-aineistosta, jossa on lukuisia virheitä.

Kansanedustaja Peter Östmanin ensimmäisenä allekirjoittajana jättämän kirjallisen kysymyksen on allekirjoittanut 10 kansanedustajaa kolmesta eri eduskuntaryhmästä.

Kokeen kysymyksessä oppilaita pyydetään muun muassa erittelemään taulukossa ja karttasarjassa näkyviä muutoksia Palestiinan alueella ja selittämään, mistä muutokset ovat johtuneet.

– Asia on erityisen vakava, jos kysymyksellä on tietoisesti pyritty piilovaikuttamaan nuorten asenteisiin suhteessa Israeliin

Esitetty kartta on kiistellyn Palestine Solidarity Campaign (PSC) -järjestön julkaisema ja on Suomeen kopioitu ruotsalaisen SO-rummet -verkkosivuston artikkelista.

Britanniassa perustettu ja muihinkin maihin laajentunut Israelin valtion, sen yritysten ja asiantuntijoiden boikotointia ajava järjestö oli vuoteen 2017 asti listattu terroristijärjestöjen joukkoon World Check -listalla. Järjestöllä arvellaan olevan edelleen yhteyksiä Gazaa hallitsevaan ja EU:n terroristijärjestöksi luokittelemaan Hamasiin.

Alkuperäistä lähdettä ei suomalaisessa yo-kokeessa mainita.

Kokeessa ollut kartta näyttää Jerusalemin olleen vuonna 1947 osa arabeille annettua aluetta, vaikka YK jätti hyväksymässään suunnitelmassa Jerusalemin kansainväliseksi City of Jerusalem -erityishallintoalueeksi.

– Kun ylioppilastutkintolautakunta käytti v. 2017 Breitbart News -uutispalvelun materiaalia, tästä nousi kohu. Nyt puheena tapaus on huomattavasti vakavampi, koska kyseessä on historiaa vääristelevä tausta-aineisto, jonka abiturientit ottavat annettuna faktana.

– Asia on erityisen vakava, jos kysymyksellä on tietoisesti pyritty piilovaikuttamaan nuorten asenteisiin suhteessa Israeliin, Östman sanoo.

Hänen mielestään on huolestuttavaa, jos kyseenalaisiin lähteisiin perustuva historian esittäminen julkisessa koulutusinstituutiossa antaa pontta antisemitististen asenteiden kasvulle nuorten keskuudessa.