– Opetushallitukselta tarvitaan selkeitä ohjeita kouluretkien järjestämiseen, Essayah sanoo

6.3.2020 klo 18:02 Kotimaa Merja Eräpolku

Osassa kouluista on lopetettu kokonaan erilaiset tutustumisretket, mikäli koulu ei pysty tarjoamaan kokonaan maksutonta osallistumista, ja retkien toteutuminen edellyttää varainkeruuta.  Essayah toivoo Opetushallitukselta selkeitä ohjeita kouluretkien järjestämiseen.

KD:n puheenjohtajan, kansanedustaja Sari Essayah’n mielestä on tärkeää, että osana normaalia opetussuunnitelmaa voidaan jatkossakin järjestää opetusta tukevia retkiä.

Jättämässään kirjallisessa kysymyksessä Essayah tiedustelee, miten osana normaalia opetussuunnitelmaa voidaan jatkossa järjestää retkiä ja varmistaa samalla, ettei oppilaiden yhdenvertaisuus mahdollisen maksullisuuden vuoksi kärsi.

– Tilanne on tällä hetkellä epäselvä ja olisi hyvä, että Opetushallitukselta tulisi selkeä ohjeistus kouluille ja vanhempainyhdistyksille, Essayah toteaa.

Oikeusasiamies totesi kouluretkiä koskevissa kolmessa kanteluratkaisuissaan, että perusopetuksen maksuttomuus on yksiselitteinen. Kunnilla opetuksen järjestäjänä on velvollisuus olla luomatta käytäntöjä, jotka lisäävät lasten epätasa-arvoa.

Huoli koulutuksen yhdenvertaisuudesta on perusteltu varsinkin, koska lapsiköyhyys on lisääntynyt. Perheen tulotaso ei saa vaikuttaa lapsen tai nuoren mahdollisuuteen osallistua kouluretkiin.

Erityisesti oppilaille, joiden perheissä on taloudellisesti tiukkaa, koulujen tekemät erilaiset retket voivat tarjota ainutlaatuisia kokemuksia.

– Retkien ja tutustumisvierailujen merkittävä vähentyminen kouluissa on kuitenkin ihmetyttänyt ja harmittanut niin oppilaita ja heidän vanhempiaan kuin palveluntarjoajiakin, Essayah toteaa.

Osassa kouluista on lopetettu kokonaan erilaiset tutustumisretket, mikäli koulu ei pysty tarjoamaan kokonaan maksutonta osallistumista, ja retkien toteutuminen edellyttää varainkeruuta.

Essayah muistuttaa, että retket antavat oppilaille mahdollisuuden päästä tutustumaan esimerkiksi kulttuuriin tai uusiin liikuntamuotoihin, minkä kautta voi löytää oman harrastuksensa.

– Erityisesti oppilaille, joiden perheissä on taloudellisesti tiukkaa, koulujen tekemät erilaiset retket voivat tarjota ainutlaatuisia kokemuksia.

Ylös