Lihan alkuperämaa on harvoin esillä ravintolassa – KD:n kansanedustajat Sari Essayah ja Peter Östman vaativat tiukempaa valvontaa

30.11.2020 klo 10:46 Eduskunta Samuli Rissanen

Jo nopea vilkaisu muutamien ruoan kotiinkuljetusta tarjoavien ravintoloiden verkkosivuille osoittaa, että lihan alkuperämerkinnät ovat edelleen hyvin harvinaisia, tai vähintäänkin erittäin vaikeasti löydettävissä, KD:n puheenjohtaja Sari Essayah sanoo.

Hän ja kristillisdemokraattien varapuheenjohtaja, kansanedustaja Peter Östman ovat jättäneet aiheesta hallitukselle kirjallisen kysymyksen.

– Monen kuluttajan kokemus on, että lihan alkuperämaa on harvoin esillä ravintoloissa.

Siinä he vaativat hallitusta varmistamaan, että ravintolat noudattavat lihan alkuperämerkintöjä. He esittävät hallitukselle niin ikään valvonnan tehostamista ja alkuperämerkintöjen selkeyttämistä.

Kansanedustajat muistuttavat, että valitettavasti alkuperämaamerkintöjä valvotaan puutteellisesti. Siitä, kuinka paljon pistotarkastuksia tehdään ja kuinka tehokkaita ne ovat, on niukasti tietoa saatavilla.

– Monen kuluttajan kokemus on, että lihan alkuperämaa on harvoin esillä ravintoloissa. Suurin pelko tietenkin on, että kuluttajille myydään jossain ulkomaista lihaa kotimaisena, Sari Essayah arvioi.

Kuluttajat ovat entistä tiedostavampia lihan alkuperästä. Moni valitsee mieluummin kotimaisen tuotteen sekä eettisistä, että terveydellisistä syistä.

– Kotimainen liha onkin lähes aina sekä ympäristön, ilmaston, että eläinten hyvinvoinnin kannalta parempi vaihtoehto kuin tuontiliha, Östman muistuttaa.

Vaatimus aterian ainesosana käytetyn lihan alkuperämaan ilmoittamisesta koskee myös tilanteita, joissa asiakas tilaa ravintolasta ruokaa kotiin esimerkiksi erilaisten lähettipalveluiden kautta.

Verkkomyynnin yhteydessä aterian raaka-aineena käytetyn lihan alkuperämaa tulee ilmoittaa verkkosivuilla, joissa ateriaa markkinoidaan, jotta tieto on kuluttajan saatavissa ennen ostopäätöksen tekoa.

 

Ylös