Päivi Räsäsen mielestä opetusministerin on selvitettävä myös Opetushallituksen vastuu sukupuolineutraalin ideologian levittämisestä kouluissa

18.3.2024 klo 21:50 Politiikka Samuli Rissanen

Kristillisdemokraattien kansanedustaja Päivi Räsäsen mielestä opetusministerin on syytä selvittää myös Opetushallituksen vastuu lasten sukupuolihämmennykseen.

Kristillisdemokraattien kansanedustaja Päivi Räsänen vaatii opetusministeri Anna-Maja Henrikssonia selvittämään myös Opetushallituksen vastuuta lasten sukupuolihämmennykseen.

Jo aiemmin seitsemän kansanedustajaa teki opetusministeri Anna-Maja Henrikssonille kirjallisen kysymyksen sukupuolineutraalin ideologian poistamisesta kouluista.

Kristillisdemokraattien kansanedustaja Päivi Räsänen oli yksi kysymyksen allekirjoittajista. Myös KD:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Peter Östman on allekirjoittanut kirjallisen kysymyksen.

Kysymyksessä nostetaan esiin esimerkiksi Helsingin kaupungin järjestämät sateenkaarityöpajat 6.–9.-luokkalaisille. Työpajoissa oli mukana Seta.

Oppitunneilla on jopa saatettu lietsoa pohdintaa väärään sukupuoleen syntymisestä

Räsäsen mukaan seitsemän kansanedustajan valtiopäivätoimen saama laaja huomio osoittaa, että keskustelulle on tarvetta.

– Kysymyksessä ehdotamme niin sanotun sukupuolineutraalin ideologian, esimerkiksi SETA:n luentojen poistamista kouluopetuksesta.

Räsänen muistuttaa, että lasten ja nuorten sukupuoleen liittyvä hämmennys on lisääntynyt voimakkaasti viime vuosina.

– Omalta osaltaan vastuuta kantaa tästä Opetushallitus, joka on viime vuosina jakanut ideologisesti värittynyttä ohjeistusta sukupuolen moninaisuudesta jopa esiopetuksesta lähtien. Lainsäädäntömme tuntee kuitenkin vain kaksi sukupuolta, Räsänen sanoo.

Hänen mukaansa Opetushallituksen materiaalit on kouluissa usein tulkittu virheellisesti määrääviksi. Oppitunneilla on jopa saatettu lietsoa pohdintaa ”väärään sukupuoleen syntymisestä”.

– Jokaista lasta tulee kohdella yksilönä ja kiusaamista tulee kaikin tavoin ehkäistä. On hämäystä väittää, että sukupuolen hämmennystä vahvistava arvopohjainen vaikuttaminen olisi tarpeellista näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Toivon, että kysymykseen vastaava ministeri paneutuisi huolella tähän ongelmaan ja paneutuisi erityisesti Opetushallituksen vastuuseen syntyneestä tilanteesta.

Ylös