Leena Rauhala: Sairas on haavoittuvimmillaan

9.1.2015 klo 07:30 Uutiset Kristiina Kunnas

Suomalaisten tyytymättömyys terveyskeskuspalveluihin on selvästi lisääntynyt reilun kymmenen vuoden aikana.

Tampereen yliopisto tutki yli 150 000 potilaan kokemuksen terveyskeskuspalveluista sekä koetun hoidon saatavuudesta. Kävi ilmi, että tyytyväisyys oli merkittävästi vähentynyt vuosien 1998 ja 2011 välillä.

Ymmällä oleva ihminen mittaa tarkkaan sen, kuinka tulee kuulluksi ja ymmärretyksi.

– Kun on kysymys ihmisen hyvinvoinnista ja erityisesti sairastumisesta, ollaan erityisen herkässä tilanteessa, huomauttaa KD-kansanedustaja Leena Rauhala KD-verkkolehdelle.

– Sairaus tuo sekä vanhemmalle että nuoremmalle suuren epävarmuuden. Ymmällä oleva ihminen mittaa tarkkaan sen, kuinka tulee kuulluksi ja ymmärretyksi. Sairauteen liittyy ahdistusta. Siinä ollaan haavoilla, Rauhala kuvailee.

Joulun ja juhlapyhien aikana vastaanotot ruuhkautuivat esimerkiksi Helsingissä ja Tampereella. Tilanne tuskastutti niin potilaita kuin hoitohenkilökuntaakin.

– Keskustelin Taysin johtavan lääkäri Kari-Matti Hiltusen kanssa. Totesimme, että jatkohoidon sujuvuudessa on vielä paljon haastetta. Hän kertoi, että päivystävän lääkärin työajasta voi mennä kohtuuttoman suuri osuus esimerkiksi välttämättömiin puheluihin.

Monesti jatkohoidon järjestämisessä päivystyspotilaalle on kysymyksessä kuntien välisen sekä perusterveyden- ja erikoissairaanhoidon välisen yhteistyön suunnittelu ja sopiminen.

– Sote-uudistuksessa on haasteena saada haavoittuvat järjestelmät pitävämmiksi. On välttämätöntä saada sujuva yhteistyö perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välille.