Östman: Kela-taksikeskusten palvelua on parannettava

17.1.2015 klo 11:30 Uutiset Samuli Rissanen

Kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Peter Östman kaipaa toimenpiteitä Kelataksipalvelun laadun parantamiseksi ja taksipalveluiden kirjanpitorikkomustapausten ehkäisemiseksi. Hän jätti perjantaina vastaavalle ministerille kirjallisen kysymyksen Kelan Kelataksi-järjestelmään liittyen.

Taksi on saapunut myöhässä tai se ei ole saapunut lainkaan ja osassa tapauksia taksi on saapunut viereisen kunnan alueelle samannimiselle kadulle.

Östmanin mukaan Kelataksin alueellisten tilauskeskusten palveluissa on havaittu ongelmia. Taksi on saapunut myöhässä tai se ei ole saapunut lainkaan ja osassa tapauksia taksi on saapunut viereisen kunnan alueelle samannimiselle kadulle.

– On myös tapauksia, joissa asiakas ei ole saanut kuittia maksustaan, vaikka se lainsäädännön mukaan on annettava asiakkaalle, jotta voidaan varmistaa että maksut siirtyvät sekä Kelan että taksiyrittäjän kirjanpitoon.

Kela siirtyi vuoden alussa järjestelmään, jossa kelataksin omavastuuosuus kaksinkertaistuu, mikäli kelataksi tilataan muualta kuin alueellisesta tilausnumerosta. Korvausta pitää hakea tällöin jälkikäteen.

Tilausnumerosta tilattavan kelataksin omavastuuosuus nousi 14 eurosta 16 euroon. Korvauksen asiakas saa heti taksissa eli sitä ei tarvitse hakea erikseen jälkikäteen. Mukana on oltava terveydenhuollosta saatava todistus.

Kela-korvattavat terveydenhuollon taksimatkat on tarkoitettu ihmisille, jotka tarvitsevat kyytiä sairauden, raskauden tai kuntoutuksen vuoksi. Matka korvataan, jos terveydentila edellyttää taksikyytiä tai julkinen liikenne puuttuu.

Ylös