Uberin laittomat taksit haastavat taksiyrittäjät

31.1.2015 klo 07:41 Uutiset Asmo Maanselkä

Uber on amerikkalainen yritys, joka tarjoaa kyyditystä älypuhelinsovelluksen avulla. Kuljettajana voi olla kuka tahansa, mikä on ristiriidassa Suomen lainsäädännön kanssa. Täällä taksikuskilla on oltava taksinkuljettajan ajolupa.

Uber ajaa siis laittomasti Suomessa, jossa taksiala on varsin säänneltyä. Suomen taksialan sääntely on varsin mittavaa. Luvat myöntää ELY-keskus. Jokaisella paikkakunnalla on omat taksikiintiönsä, jotka perustuvat väestömääriin. Jos kunnassa asuu paljon asukkaita, taksikiintiö on suurempi. Jos kiintiö on täynnä, uutta lupaa ei saa, vaikka tutkinnot ja vaatimukset olisivat kunnossa. Ajoluvan saa, kun on suorittanut ensin taksinkuljettajan tai taksiyrittäjäkurssin tutkinnon.

Taksiala kuulostaa suunnitelmataloudelta. Voiko se toimia taloudellisesti tehokkaimmalla tavalla?

Pitkän linjan KD-aktiivi, taksiyrittäjä Antti Kainulainen kertoo, mikä on pielessä kilpailun avaamisessa.

– Uber lupaa halvempia taksimatkoja, mikä varmasti onkin ihan mahdollista. Yrityshän ei maksa kaikkia verojaan Suomeen, työvoima voi olla ulkomaista ja kalustoakaan ei välttämättä hankita Suomesta.

– Suomessa taksiyrittäjä on yleensä yksityisyrittäjä, joka maksaa veronsa kotimaahan, palkkaa suomalaista työvoimaa ja ostaa kalustonsa Suomesta.

Jos taksit saisivat samat tuet kuin KutsuPlus, olisi ihan varmasti taksilla matkustaminen halvempaa.

– En suoraan sanottuna ole kovin innostunut Uberin tulosta Suomeen, Kainulainen tunnustaa.

Helsingissä on käytössä KutsuPlus järjestelmä. Samaan aikaan samaan suuntaan matkustavat samassa bussissa. Useimmat matkustavat edelleen Kutsuplussallakin ylhäisessä yksinäisyydessä.

Miten näet KutsuPlus-järjestelmän, onko se reilu taksiyrittäjille?

– KutsuPlus on palveluna hyvä, mutta erittäin kallis veronmaksajille. Tällä hetkellä tukea maksetaan 39,80€/matka. Tämä luo epäreilun kilpailuaseman ja väärän mielikuvan kyytien halvasta hinnasta, Kainulainen huomauttaa.

– Jos taksit saisivat samanlaiset tuet, olisi ihan varmasti taksilla matkustaminen halvempaa. Takseilla on kokemusta myös kyytien yhdistelystä ja takseilla on olemassa toimiva kyydinvälitysjärjestelmä. KtusuPlus ja taksit voisivat toimia yhteistyössä. Takseilla on olemassa jo tarvittavaa kalustoa siihen tarkoitukseen.

KD Lehti testasi Uber -palvelun teknistä toimivuutta Applen verkkosovelluksella. Sovellus toimi hyvin. Mistään massivisesta Uberin rantautumisesta ei liene kyse, koska palvelussa oli vain yksi auto Helsingissä vapaana.