Mikroyritykset aktiivisimpia Kiinan markkinoille pyrkijöitä

25.2.2015 klo 12:18 Kotimaa

Suomalaisyritysten kiinnostus ja vienti Kiinaan on jatkuvasti lisääntymässä. Suomen 11600 vientiyrityksestä jo noin viideosa, 2200 yritystä, harjoitti vuonna 2013 vientiä Kiinaan. Enimmin edustettuina ovat mikroyritykset.

Kaupan konsulttijärjestö FINTRAn eli Finnish Trade Organisationin mukaan Kiinaan vievistä mikroyrityksistä noin 30 prosenttia on liikevaihdoltaan alle kahden miljoonan euron ja korkeintaan kymmenen työntekijän yrityksiä.  Neljäsosa on 10-50 henkeä työllistäviä ja alle 10 miljoonan euron firmoja. Keskisuuria, liikevaihdoltaan alle 50 miljoonan euron ja alle 250 henkilön yrityksiä on 20 prosenttia. Suomalaisten suuryritysten osuus on noin 23 prosenttia.

Kiinan markkinoille havittelevien yritysten kannattaa suunnata sinne Hongkongin kautta, ohjeistaa FINTRAn toimitusjohtaja Kaisa Vikkula.

– Byrokratian määrä Hongkongissa on vähäisempää, ja asiat siellä hoituvat ylipäätään nopeammin, Vikkula evästää. Hän muistuttaa samalla siitä, että juuri Hongkongin kautta avautuvat ovet Kiinan lisäksi Koreaan, Singaporeen, Malesiaan, ja ylipäätään koko Aasian markkinoille.

Lupien, sopimusten ja viranomaiskäyntien osalta kannattaa käyttää asiantuntijoita, se säästää aikaa ja rahaa.

– Kiinan byrokratian vuoksi yrityksen perustaminen siellä vie kuudesta kymmeneen kuukautta, Hongkongissa vain viikon. Lisäksi verot siellä ovat alhaisemmat.

Vikkula lisää Hongkongin etuihin sen, että vientiin riittää eurooppalainen CE-merkintä, kiinalaisten edellyttäessä omaa tuoteturvallisuusmerkintäänsä.

Vikkula korostaa lisäksi markkinoiden tuntemuksen välttämättömyyttä – seikka, jonka suhteen Suomessa on jo herätty.

– Kohdemarkkinatietoutta on osattava hyödyntää, lisäksi on laadittava konkreettinen tiekartta yrityksen omien vahvuuksien ja paikallisen asiakaskunnan tarpeiden pohjalta.

– Kiinalaisten kiinnostus suomalaisyrityksiä kohtaan syntyy korkeatasoisesta teknologiastamme ja pitkälle kehitetyistä tuotteista.

Vikkulan mukaan kiinalaisasiantuntijoiden mielestä Suomessa on paljon yrityksiä, joilla olisi valtava potentiaali sikäläisillä markkinoilla.

– Eniten heitä kiinnostavat täällä teknologia ja elintarvikkeidemme turvallisuus. Elintarvikeskandaaleista johtuen ruuan puhtaus on Kiinassa kovasti tapetilla, Vikkula sanoo.