Itärajaliikenne romahti – kasvun avaimet kansainvälistyvässä liikennöinnissä

27.2.2015 klo 13:33 Uutiset

– Uuteen rajanylityspaikkaan tulee investoida sitten, kun sitä tarvitaan rajaliikenteen tarpeisiin, kommentoi Päivi Räsänen itärajaliikennettä koskevan selvitystyön tuloksia.

Itärajan ylitykset sekä henkilö- että tavaraliikenteen osalta viime tammikuussa vuoden takaiseen vähenivät miltei kolmanneksen. Pelkästään henkilöiden osalta vähennystä oli 31 prosenttia.

Tämä käy ilmi sisäministeriön johdolla toteutetusta virkamiestyöryhmän selvityksestä. Sen pohjana on käytetty skenaariota, jonka mukaan itäliikkuvuus tulee kasvamaan noin kahdeksan prosenttia vuositasolla, nykytilanteen normalisoitumisen jälkeen.

Selvitystyöryhmä tarkasteli myös Parikkalan rajanylityspaikan kehittämisen  hyötyjä ja haittoja liikennöinnin kansainvälistymisen näkökulmasta.

Uuteen rajanylityspaikkaan investointi edellyttäisi itäliikenteen voimakasta kasvua. Sellaista ei tällä hetkellä ole näkyvissä.

Parikkalan rajanylityspaikkaan liittyen sisäministeri Päivi Räsänen toteaa investointien siihen riippuvan paitsi yhteisistä linjauksista Venäjän kanssa, myös EU:n sekä kansallisen tason rahoituspäätöksistä.

– Tavoitteena on sisällyttää Parikkalan rajanylityspaikka EU:n ulkorajayhteistyöohjelmien ensi kauden investointikohteeksi.

Tämä mahdollistaa Räsäsen mukaan rajanylityspaikan rahoituksen elinkeinoelämän tarpeiden, liikennöinnin kasvun ja sen lisääntyvän kansainvälistymisen toteutuessa.

Itäliikkuvuuden lasku alkoi noin vuosi sitten maailmanpoliittisen tilanteen seurauksena. Toissa vuonna, itäliikkuvuuden selvitystyötä aloitettaessa, se oli vielä voimakkaassa kasvussa ja EU sekä Venäjä etenemässä sovittujen askelmerkkien mukaan kohti viisumivapausneuvotteluja. Viime keväänä viisumivapaustavoitetta koskevat keskustelut lopetettiin toistaiseksi.