Super: Valtion otettava tiukempi vastuu vanhustenhoidosta

21.3.2015 klo 07:20 Kotimaa Samuli Rissanen

Suomen perus- ja lähihoitajaliitto SuPer vaatii yhä lakiin henkilöstömitoitusta sekä laitos- että kotihoidossa. Liiton puheenjohtaja Silja Paavola pitää huolestuttavana, mikäli asiakastyössä olevien työntekijöiden viestejä ei oteta tosissaan.

Keskustelu vanhustenhoidosta on viime viikkoina ollut vilkasta. Erityisesti vanhusten kotihoito on saanut huomiota SuPerin tammikuussa julkaiseman selvityksen johdosta. Superin omalle jäsenistölleen teettämästä selvityksestä kävi ilmi, että vanhusten kotihoidossa työskentelevät ovat kuormittuneita ja tyytymättömiä tekemänsä työn laatuun. Suositusten mukaan vanhuksen luona pitäisi viipyä puoli tuntia, mutta vierailu jää liian usein 5-10 minuutin piipahdukseksi. Kaksi kolmasosaa hoitajista oli harkinnut alan vaihtoa viimeisen vuoden aikana.

Vanhustenhoitoa ohjaavat kiire ja minuuttiaikataulu. Se ei todellakaan ole asiakaslähtöistä, mutta se ei myöskään ole hoitajien syy

– Vanhustenhoito on kriisissä, sitä ei käy kieltäminen. Vastuunottamisessa palloa on heitelty jo kauan valtion ja kuntien välillä. Kurjinta on, kun syytetään hoitajia, jotka tekevät parhaansa tiukoissakin olosuhteissa, Superin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

Hänen mukaansa viesti SuPerin jäsenistöltä on selvä: Koulutettua hoitohenkilökuntaa on liian vähän. SuPer vaatii edelleen lakiin henkilöstömitoitusta sekä laitos- että kotihoidossa. Tällöin myös valtio ottaa vastuuta vanhustenhoidosta ja omalta osaltaan tukee kansalaisten peruspalvelujen toteutumista.

– Se, ettei asiakasta ole mahdollisuus hoitaa niin hyvin kuin haluaisi ja ettei ole aikaa kuntouttaa asiakasta, koetaan erittäin raskaana ja eettisesti kuormittavana.

– Tarkoitus olisi, että vanhusta hoidetaan ja autetaan kuntoutumaan tukien hänen omia voimavarojaan. Nyt vanhustenhoitoa ohjaavat kiire ja minuuttiaikataulu. Se ei todellakaan ole asiakaslähtöistä, mutta se ei myöskään ole hoitajien syy, Paavola muistuttaa.

Hän pitää huolestustuttavana, mikäli asiakastyössä olevien työntekijöiden viestejä ei oteta tosissaan. Vaikka viesteissä onkin edunvalvontajärjestön logo, ovat tulokset luotettavia ja vastaajamäärä merkittävä.

– Hoitajat ovat huolissaan asiakkaista, vanhuksista, siis meistä kansalaisista. He ovat huolissaan myös omasta ja työkavereiden jaksamisesta. Hoitotyössä tärkein voimavara ovat työntekijät, joiden jaksamiseen tulee ohjata voimavaroja. Se on edellytys sille, että vanhukset hoidetaan hyvin ja ala säilyy vetovoimaisena myös tulevaisuudessa, Paavola linjaa.

SuPer on vaatinut muun muassa 2000 lähihoitajaa lisää vanhusten kotihoitoon.

 

 

Ylös