Suomen ja Kiinan kauppa kasvaa

27.4.2016 klo 14:06 Uutiset Esa Erävalo

– Hienoa, että Kiinan ja Suomen väliset suhteet ovat alkaneet 90 vuotta sitten ystävyyssopimuksella ja 60 vuotta sitten suomalainen parlamenttivaltuuskunta vieraili Kiinassa ensimmäisenä länsimaisena parlamenttina, sanoi Antero Laukkanen tänään eduskunnassa.

– On myös hienoa että pandoja tulee Suomeen ja Finnair avaa reitin Chengduun, jossa on Pandalandia, iloitsi eduskunnan Kiina-ystävyysryhmän varapuheenjohtaja Antero Laukkanen.

Parlamenttien roolia taloudellisten suhteiden edistäjänä pohdittiin tänään ystävyysryhmän tilaisuudessa eduskunnassa. Kolmasosa Suomen viennistä menee Kiinaan ja se on Finnairin suurin lentorahtiasiakas.

Kiinan suurlähettiläs Yu Qingtai kertoi muiden muassa Kiinan pyrkimyksistä ekologisesti kestävään teknologiaan ja talouteen.

– Kiina on suurin investoija tuuli- ja aurinkoenergiaan. Päästökaupassa teemme alueellisia kokeiluja ennen kuin siirrämme ne koko maan tasolle, kertoi Yu Qingtai ja iloitsi Pariisin ilmastosopimuksen äskettäisestä allekirjoituksesta ja siitä, että suomalaisissa investoinneissa Kiinaan otetaan aina ympäristönsuojelu huomioon.

Suomalaisilla yrityksillä voi olla suuri rooli esimerkiksi Pekingin ilmanlaadun parantamisessa. Tapaamisessa esiteltiin erilaisia mahdollisuuksia ja tarkasteltiin hyviä taloussuhteita. Stora Enson miljardin euron investointi Quanxi/Beihain kartonkitehdas vihitään 16. kesäkuuta ja se alkaa tuottaa kuluttajapakkauksia, kuten neste- ja ruokapakkauksia.

– Stora Enson 26.000 työntekijästä 6000 on Suomessa, 5000 Ruotsissa ja 5000 Kiinassa, vertaili talousjohtaja Seppo Parvi Stora Ensosta. Kiinassa on jo ennestään kaksi paperitehdasta.

Pienyritysten kannalta Kiinasta on tullut tärkeä markkina, sillä Kiinan talous kasvaa joka tapauksessa yli 6% vuodessa.

Pienyritysten kannalta Kiinasta on tullut tärkeä markkina, sillä Kiinan talous kasvaa joka tapauksessa yli 6% vuodessa.

– Pyrimme saamaan lisää kiinalaisia matkailijoita Suomeen Stopover Finland ohjelmalla, jossa Eurooppaan matkaavia pyritään saamaan pysähtymään Suomessa matkojensa yhteydessä, kertoi Finpron toimitusjohtaja Markus Suomi.

Hän näki mahdollisuuksia yritysten väliseen yhteistyöhön. Esimerkiksi ilmanpuhdistuslaitteita tekevä Life Air Group löysi kiinalaisen yrityspartnerin, jonka kautta pääsee Kiinan isoille kuluttajamarkkinoille. Sahayritysten vienti Kiinaan kasvoi viime vuonna 87%.

 

 

Ylös