Essayah: ”Kiertotalous on Suomelle valtava mahdollisuus, mutta kotipesä pitäisi laittaa ensin kuntoon”

10.5.2016 klo 12:21 Politiikka Samuli Rissanen

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah kertoo olevansa pettynyt hallituksen linjaan, joka hidastaa biokaasun käytön kasvua.

– Maatalous on nyt niin syvässä ahdingossa, että pienetkin kädenojennukset vaikkapa energiatalouden puolelta olisivat enemmän kuin tarpeen, Essayah kirjoittaa tämänpäiväisessä Ilkka-lehden (10.5.)  kolumnissaan.

– Tukilogiikka ontuu, sillä ei kai kaikkea navetassa tuotettua maitoakaan tilalla itse kuluteta.

Maatalouden sivutuotteet kuten lanta ja kasvijätteet olisivat erinomaisia kotimaisen uusiutuvan energian biokaasun lähteitä.

– Ministeriö on silti viisaudessaan katsonut, että energiantuotantotukea voidaan myöntää maatilan energiantuotannossa tarvittavaan rakentamisinvestointiin vain siltä osin kuin tuotettu energia käytetään maatalouden omassa tuotantotoiminnassa, Essayah kritisoi.

Käytännössä linjaus on johtanut siihen, ettei tukea heru biokaasulaitosten rakentamiseksi, jos sitä tuotettaisiin yli oman tarpeen myyntiin vaikkapa lähialueen kiinteistöjen lämmittämiseksi tai liikennepolttoaineeksi.

– Tukilogiikka ontuu, sillä ei kai kaikkea navetassa tuotettua maitoakaan tilalla itse kuluteta.

Prosessissa syntyvän mädätteen käyttö on myös tehty lähes mahdottomaksi, vaikka ravinnekierrossa se korvaisi hyvin usein ulkomailta tuotua keinolannoitetta.

Biokaasun tuotantoinvestoinnin tuen ehdoksi tulisi asettaa hygienisointivaatimukset, joilla mädätteen ravinteiden hyödyntäminen olisi järkevämpää kuin kärrääminen jäteveden puhdistuslaitokselle.

Myös liikennebiokaasun tuotannon edistäminen olisi mahdollista verotusta muuttamalla. Vuonna 2013 liikennebiokaasulle asetettiin kuitenkin käyttövoimavero.

Essayah kertoo saneensa kirjalliseen kysymykseensä käyttövoimaveron poistamisesta tylyn vastauksen: Hallitus ”ei näe perustelluksi” alentaa biokaasua käyttövoimana käyttävien autojen auto-, ajoneuvo- tai käyttövoimaveroa.

– Perusteluna valtiovarainministeri Alexander Stubb käytti sitä, että biokaasu on polttoaineverotuksessa verotonta. Liikenteen verotus perustuu kumminkin mainittujen neljän veron muodostamaan kokonaisuuteen, Essayah muistuttaa.

Kehä on valmis: Biokaasulaitoksia tankkauspaikkoineen ei maatiloille synny, koska kaasuautoja ei ole tarpeeksi. Kaasuautoja ei puolestaan osteta, kun tankkauspaikkoja ei ole tarpeeksi.

– Tämän muna-kana-ongelman ratkaisemiseksi pitäisi biokaasua käyttävät autot tehdä hankintahinnaltaan ja käytön verotukseltaan muita edullisemmiksi, eli autoveroa ja ajoneuvoveroa pitäisi alentaa, Essayah ehdottaa.

Hän huomauttaa, että esimerkiksi Sitra on laskenut, että kiertotalous on Suomelle 1,5-2,5 miljardin euron mahdollisuus ja vahva teknologiaosaaminen, hyvä koulutustaso ja cleantech-taito antavat eväät pärjätä kansainvälisessä kilpailussa.

– Hyvä niin, mutta ennen maailman valloitusta olisi laitettava kotipesä kuntoon, Essayah muistuttaa.

 

 

 

Ylös