”Tamperelaisilla olisi tärkeämpiäkin rahareikiä” – KD:n Satu Sipilä vastusti raitiotietä mutta hävisi kaupunginhallituksessa

4.10.2016 klo 12:51 Politiikka Kristiina Kunnas

Tampereen kaupunginhallitus päätti maanantain kokouksessaan puoltaa raitiotien rakentamista.  Kristillisdemokraattien edustaja kaupunginhallituksessa vastusti raitiotietä. – Tulevaisuuden veronmaksajilla olisi tärkeämpiäkin kohteita, Satu Sipilä perustelee.

Tampereella päätettiin puoltaa raitiotien rakentamista. Kaupunginhallituksen maanantaisen myönteisen päätöksen jälkeen tarvitaan vielä kaupunginvaltuuston vahvistus. Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan ensimmäinen linja Hervanta–Kaleva–keskusta–TAYS rakennettaisiin 2017 alkaen, ja ensimmäisen vaiheen liikennöinti voisi alkaa aikaisintaan 2021. Tampereen kaupunginvaltuusto päätti asiasta 16. kesäkuuta 2014. Tampereen raitiotien rakentajat valittiin kesäkuussa 2015. Raitiotien rakentajat ovat Pöyry, VR Track ja YIT.

Tampereen talous on huonossa jamassa ja nytkin vain vaivaiset 22,5% investoinneista voidaan rahoittaa tulorahoituksella.

– Esitin Tampereen kaupunginhallituksessa raideliikenteen hylkäämistä, mutta hävisin äänin 2–7. Yksi oli tyhjä ja yksi poissa, kertoo Kristillisdemokraattien edustaja Satu Sipilä.

Hän perustelee kantaansa Tampereen talouden kurimuksella.

– Tampereen talous on huonossa jamassa ja nytkin vain vaivaiset 22,5% investoinneista voidaan rahoittaa tulorahoituksella. Tavoite on 70%.

– Tätä taustaa vasten en voi kannattaa hinnaltaan 282 miljoonaa euroa maksavaa hanketta. Tulevaisuuden veronmaksajille on tärkeämpiäkin kohteita maksettavaksi, Satu Sipilä muistuttaa.

 

Kaupunginhallitus päätti maanantaina puoltaa raitiotiehanketta Tampereella. Havainnekuva Suomessa valmistettavasta raitiovaunusta Itsenäisyydenkadulla. (Kuva Tampereen kaupunki/IDIS Design Oy)

Kaupunginhallitus päätti maanantaina puoltaa raitiotiehanketta Tampereella. Havainnekuva Suomessa valmistettavasta raitiovaunusta Itsenäisyydenkadulla. (Kuva Tampereen kaupunki/IDIS Design Oy)

Ylös