Suomen luomumarkkinat vahvassa kasvussa

6.10.2016 klo 09:07 Kotimaa Samuli Rissanen

Vuoden aikana luomun myynti vähittäiskaupassa lisääntyi 12 prosenttia. Eniten kasvoi luomuhedelmien ja -vihannesten myynti.

Pro Luomu arvioi, että luomutuotteita myytiin vähittäiskaupoissa noin 250 miljoonalla eurolla aikavälillä 1.7.2015–30.6.2016. Vastaavalla ajanjaksolla päivittäistavaroiden myynti lisääntyi vain 0,3 %. Vahvan kasvun myötä luomun markkinaosuus on noussut 1,9 %:iin.

Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila on tyytyväinen markkinoiden kehitykseen. Vielä vuosi sitten luomun myynti oli vain reilun prosentin nousussa.

– Kasvun taustalla on kaksi asiaa; yhtäältä kuluttajien kasvanut kiinnostus sitä kohtaan, miten ruoantuotanto vaikuttaa ihmisten, eläinten ja luonnon hyvinvointiin, ja toisaalta hyvät ja kohtuuhintaiset luomutuotteet. Nyt nämä kaksi asiaa osuvat yksiin ja se näkyy myynnin kasvuna, Kottila toteaa.

Pääkaupunkiseudulla luomun myynti on lisääntynyt selvästi enemmän kuin koko maassa keskimäärin

Jos luomumarkkinoiden kasvu jatkuu samaan tahtiin myös loppuvuoden, luomun myynti voi tänä vuonna nousta noin 265 miljoonaan euroon ja markkinaosuus 2 prosenttiin.

Iso osa luomumyynnistä tulee arjen peruselintarvikkeista, joiden hinnalla on suuri merkitys kuluttajalle. Luomumarkkinoiden kehityksessä näkyy kaupan aktivoituminen: luomua markkinoidaan aiempaa enemmän ja myös luomutuotteiden hintoja on alennettu.

– Päivittäistavarakaupan toimenpiteillä on ollut iso vaikutus niissä maissa, joissa luomun kulutus on kasvanut merkittävästi, esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa. Tämä sama kehitys näkyy nyt myös meillä, Kottila analysoi.

Myynnin kehityksessä näkyy myös se, että kauppojen satsaukset luomun markkinointiin vaihtelevat kaupparyhmittymien ja maan eri alueiden välillä. Pääkaupunkiseudulla luomun myynti on lisääntynyt selvästi enemmän kuin koko maassa keskimäärin.

Luomumarkkinoiden suurin tuoteryhmä on edelleen maito, kun eri maitolaadut lasketaan yhteen. Maidon osuus kaikesta luomumyynnistä on noin 13 prosenttia. Toiseksi suurin luomumyynnin tuoteryhmä on hedelmät ja kolmanneksi suurin vihannekset.

Luomun markkinaosuus on korkein kasviöljyissä (n. 20 %) ja kananmunissa (n.13%).

Ylös