Ulkomaisten rahapelien markkinointi kuriin

6.10.2016 klo 12:03 Pääkirjoitukset Esa Erävalo

”iGame tarjoaa 450 ilmaista pelikierrosta ja mahdollisuuden voittaa tuhansia euroja hetkessä! 1000 euroa talletusbonusta.”

”Casumolla uusi pelaaja saa käyttöönsä 200 ilmaista pelikierrosta ja 1200 euron rahabonuksen täysin ilman pelaajan omia talletuksia.”

”Casinohuone tarjoaa uudelle pelaajalle 400 ilmaista pelikierrosta!”

”Casino Mr Green 100% bonuksen ensimmäiselle talletuksellesi. Tallettamalla 20 euroa saat myös 100 ilmaiskierrosta sekä 5 ilmaiskierrosta joka päivä 20 päivän ajan.”

”LeoVegas.com tarjoaa 20 Ilmaiskierrosta välittömästi, ja tämän lisäksi vielä 180 Ilmaiskierrosta kun teet ensitalletuksesi”…

Nämä esimerkit ovat yhdestä eduskunnan sähköpostiosoitteesta. Ne ovat esimerkki aggressiivisesta markkinoinnista, jolla ulkomaiset, usein maltalaiset, peliyhtiöt haluavat saada suomalaisia nettipelaajia koukkuun.

Kun pelaaja on koukussa, on yksinkertaista säätää pelit niin, että pelaajat aina pitkällä aikavälillä häviävät. Yksinkertaisella tietokoneohjelmalla voidaan säätää peliyhtiön voittoprosentti 20-90 prosentin välille. Peliyhtiön voitto on varma. Se on kuin lupa painaa rahaa ja se tapahtuu nyt suomalaisten hyväuskoisten pelihimoisten kustannuksella, välittämättä pelihaitoista.

Peliyhtiöillä ei ole käytännön tarvetta suomenkieliseen markkinointiin muualla kuin Suomessa. Markkinointi kohdistuu Suomeen, jossa on rahapelimonopoli.

Euroopan unionissa on pikaisesti säädettävä, että markkinointiin sovellettaisiin vastaanottavan jäsenvaltion lainsäädäntöä. Suomessa ei silloin saisi markkinoida ulkomaisten rahapeliyhtiöiden tuotteita, sillä rahapelimonopolimme yksi tarkoitus on varjella näiltä ulkomaisilta riistoyhtiöiltä.

Meppinä toimiessaan Sari Essayah ajoi tämän toiveen Euroopan parlamentin päätöslauselmaan (2012/2322(INI)). Parlamentti pyytää siinä komissiota tutkimaan, mitä voitaisiin tehdä sen estämiseksi, että jotkin toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneet yhtiöt markkinoivat sähköisesti välitettäviä rahapelipalveluita esimerkiksi satelliittitelevision tai mainoskampanjoiden välityksellä jäsenvaltiossa, jossa niillä ei ole lupaa tarjota palvelujaan.

Mikäli tällainen rajoitus saataisiin aikaan, pelastettaisiin monet suomalaiset nettipelaajat ajautumasta vastuuttomien ulkomaisten rahapeliyhtiöiden armoille.