”Joutsenmerkki vaikuttaisi kaupan valintaan” – Suomessa ei ainuttakaan Joutsenmerkittyä kauppaa

29.11.2016 klo 14:55 Kotimaa KD Lehti

Jos kaupalla tai kauppaketjulla olisi Joutsenmerkki eli pohjoismainen ympäristömerkki, se vaikuttaisi kaupan valintaan. Tätä mieltä on 60 % kuluttajista.

Joutsenmerkin kriteerit kaupoille on juuri uusittu. Yksittäisten kauppojen lisäksi nyt myös kauppaketjut, verkko- ja tukkukaupat voivat hakea Joutsenmerkkiä.

Ruotsissa on lähes 200 Joutsenmerkittyä kauppaa, Suomessa ei tällä hetkellä yhtään.

– Olisi hienoa, jos Suomeenkin saataisiin Joutsenmerkittyjä kauppoja. Tällä olisi merkitystä muun muassa ilmastonmuutoksen torjunnassa. Kaupalla on merkittävä rooli myös siinä, että kuluttajat voivat tehdä ympäristövastuullisia valintoja, Joutsenmerkin kriteeripäällikkö Karin Bergbom sanoo.

Ruotsissa on lähes 200 Joutsenmerkittyä kauppaa, Suomessa ei tällä hetkellä yhtään.

Joutsenmerkityn kaupan valikoimissa on paljon ympäristömerkittyjä tuotteita ja luomua. Ne ovat energiatehokkaita eli käyttävät vähän sähköä ja lämpöä. Lisäksi niiden jätehuolto on kunnossa: lajittelu on monipuolista ja kaatopaikalle päätyvää tai poltettavaa jätettä syntyy mahdollisimman vähän. Ruokahävikki on minimoitu.

Tutkimuksen mukaan joka neljäs kuluttaja on hyvin kiinnostunut kauppojen ympäristötyöstä. Naiset ovat kiinnostuneempia kuin miehet, ja kiinnostus kasvaa iän myötä. Naiset painottavat jätehuoltoa ja ympäristömerkittyjä tuotteita, miehet jätehuollon lisäksi energiatehokkuutta.

Joutsenmerkitty kauppa:

• kaupalla on hyvä valikoima ympäristömerkittyjä tuotteita (esimerkiksi puhdistus- ja astianpesuaineita, wc-papereita jne) ja luomutuotteita
• kauppa toimii energiatehokkaasti ilmastovaikutusten minimoimiseksi
• kauppa lajittelee jätteet ja minimoi ruokahävikin maapallon resurssien säästämiseksi

 

Ylös