VR-suunnitelmasta suivaantuneet liitot uhkaavat lisätoimilla – eivät tarkenna keinoja

15.8.2017 klo 07:10 Kotimaa KD Lehti

Kuljetusalan liitoilta tulee tukea Veturimiesten liiton mielenilmaukselle.

Seitsemän kuljetusalan liittoa ilmoitti maanantaina olevansa tarvittaessa valmiita päättämään toimista, joilla liikenne- ja viestintäministeriö sekä hallitus saadaan luopumaan suunnitelmista pilkkoa VR.

Tiedossa ei kuitenkaan vielä ole, millaisiin toimiin liitot ryhtyisivät. Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki kertoo, että mahdollisia lisätoimia arvioidaan myöhemmin.

– En osaa kommentoida tällä hetkellä, mitä ne keinot voisivat olla, Palomäki sanoo STT:lle.
Palomäki sanoo, että liitot toivovat vaihtoehtoja viime viikolla esitellyille suunnitelmille ja laajempaa keskustelua asiasta.

– Pitäisi olla sellainen malli, mikä on reilu, Palomäki summaa.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen viestitti STT:lle, että Veturimiesten Palomäki kommentoi asiaa keskitetysti.

Liitot kertovat tukevansa Veturimiesten liiton mielenilmausta, joka pysäyttää junaliikenteen maanantai-illasta keskiviikon vastaiseen yöhön asti. Muut liitot eivät kuitenkaan ole liittymässä lakkoon.

Liitot kertovat tukevansa Veturimiesten liiton mielenilmausta, joka pysäyttää junaliikenteen maanantai-illasta keskiviikon vastaiseen yöhön asti. Muut liitot eivät kuitenkaan ole liittymässä lakkoon.

– Mutta jos liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tai muu hallitus eivät ymmärrä tilannetta, sitten täytyy tehdä jotain muuta, sanoo Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting STT:lle.

Kuljetusliittojen kannanotossa ovat mukana Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto, Posti- ja Logistiikka-alan unioni, Ilmailualan Unioni, Suomen Merimies-Unioni, Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys, Raideammattilaisten yhteisjärjestö ja Rautatievirkamiesliitto.

Liitot toteavat, että VR:n kalusto on nyt eri kuljetuslajien ympärivuorokautisessa käytössä, jolloin samaa vetokalustoa on voitu käyttää tavara- ja henkilöliikenteen tarpeisiin.

– Rautateiden pilkkominen eri yhtiöiksi ja etenkin kalustoyhtiön perustaminen mahdollistaa kuitenkin Suomen vero- ja velkarahoilla rakennetun kansallisvarallisuuden, raidejärjestelmän ja kaluston siirtymisen ylikansallisten toimijoiden käyttöön, jolloin kaluston käytöstä nyt saatava synergiaetu menetetään, liittojen yhteiskannanotossa sanotaan.

Lähde: STT–Heta Hassinen, Pertti Mattila

 

Ylös