Nordea aikoo vähentää ainakin 6 000 työntekijää – toiminta automatisoituu
26.10.2017 klo 09:49 Uutiset KD Lehti
Nordean liikevoitto laski heinä-syyskuussa verrattuna vuoden takaiseen. Tulos putosi viisi prosenttia 1,1 miljardiin euroon. Liiketoiminnan tuotot pienenivät ja kulut kasvoivat.
Tekoäly astuu pankkimaailmaan, tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta.
Finanssikonserni Nordea suunnittelee vähentävänsä ainakin 6 000 työntekijää. Yhtiö perustelee leikkauksia kustannusten supistamisella ja tehokkuuden lisäämisellä.
– Nordean muutosprosessi on ollut käynnissä kohta kaksi vuotta. Investoinnit alkavat tuottaa tulosta, ja siksi nyt on aika käynnistää seuraava vaihe, jossa voimme muuttaa konsernin kulurakennetta ja tehostaa toimintaa, sanoo konsernijohtaja Casper von Koskull.
Hänen mukaansa tavoitteena on automatisoida toimintoja. Tekoälyn käyttö parantaa asiakaskokemusta, hän lupaa.
Finanssikonserni Nordea suunnittelee vähentävänsä ainakin 6 000 työntekijää. Yhtiö perustelee leikkauksia kustannusten supistamisella ja tehokkuuden lisäämisellä.
Norjassa chattirobotti esiteltiin syyskuussa, ja se on vastannut yli 10 000 kysymykseen.
Joulukuussa Nordea avaa verkkopohjaisen robottineuvonnan, joka mahdollistaa sijoituksia ja säästöjä koskevien neuvojen antamisen milloin se sopii parhaiten asiakkaille.
– Digitaaliset ratkaisumme sallivat asiakkaiden olla yhden klikkauksen päässä tapaamisesta neuvojiemme kanssa, von Koskull perustelee.
Nordean liikevoitto laski heinä-syyskuussa verrattuna vuoden takaiseen. Tulos putosi viisi prosenttia 1,1 miljardiin euroon. Liiketoiminnan tuotot pienenivät ja kulut kasvoivat.
Von Koskullin mukaan yritysasiakkaille suunnattujen neuvontapalvelujen kysyntä ei ole piristynyt kesän jälkeen kuten yleensä, mutta luotto- ja talletusmarginaalit pysyivät vakaina.