Suomi järkyttyi Raaseporin tasoristeysturmasta

26.10.2017 klo 17:52 Kotimaa Kristiina Kunnas

Aamulla loskaisessa ja lumipyryisessä kelissä tapahtunut junan ja Puolustusvoimien kuorma-auton törmäys järkyttää. Onnettomuudessa kuoli kolme varusmiespalveluksessa ollutta ja yksi junan matkustaja.

 

Raaseporin aamuisessa rajussa tasoristeysonnettomuudessa kuoli neljä ihmistä, joista kolme oli Puolustusvoimien kuorma-autossa ja yksi matkustajana junassa, kertoo Länsi-Uudenmaan poliisi.

Raaseporin ja Töölön sairaaloihin on tuotu yhteensä 11 onnettomuudessa loukkaantunutta, kertoo Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (Hus). Neljää vakavammin loukkaantunutta hoidetaan Töölön sairaalassa, jonka valmiustilaa on nostettu. Puolustusvoimien mukaan onnettomuudessa oli osallisena kahdeksan varusmiestä, joista kolme kuoli ja neljä loukkaantui.

Johtava lääkäri Husista kertoi päivällä tiedotustilaisuudessa, että Töölön sairaalaan vietyjen potilaiden tila on vakaa.

Puolustusvoimien maastokuorma-auto ja juna törmäsivät kahdeksalta aamulla. Turma sattui Leksvallintiellä Skogbyssä Tammisaaressa.

Puolustusvoimien ajoneuvoa kuljettanutta varusmiestä epäillään rikoksesta, sillä lain mukaan kiskoilla liikkuvalle kulkuvälineelle pitää antaa esteetön kulku, kertoo komisario Ilkka Kantola STT:lle. Hänen mukaansa rikosnimike varmistuu sen jälkeen, kun ihmisiä on päästy kuulemaan. Tällä hetkellä ei Kantolan mukaan ole tiedossa syitä, joiden takia pitäisi epäillä törkeästä rikoksesta.

Onnettomuustutkintakeskus aloitti heti Raaseporin tasoristeysonnettomuuden tutkinnan paikan päällä.

Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut tutkinnan aamulla Raaseporissa tapahtuneesta vakavasta raideliikenneonnettomuudesta. Kaikkineen onnettomuustutkinta kestää puolesta vuodesta vuoteen.

– Selvitämme perusteellisesti onnettomuuteen johtaneet syyt ja tilanteet. Selvityksestä johdetaan turvallisuussuosituksia, jotka ennaltaehkäisisivät tämänkaltaiset tragediat, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen tiedottaja Sakari Lauriala.

– Kykymme poistaa tasoristeyksiä ei ole ollut viime vuosina riittävä. Liikennevirasto on tehnyt vuoteen 2030 ulottuvan toimenpideohjelman. Tarvittaisiin kuitenkin lisärahoitusta, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoi Ylen uutisissa.

Paikalta otetuissa kuvissa näkyy, että maastokuorma-auto on romuttunut onnettomuudessa pahoin. Sen hytti on irronnut ajoneuvon rungosta. Kiskobussin keulassa on vaurioita, mutta se on pysynyt raiteilla.

Onnettomuus tapahtui Tavailan mukaan vartioimattomassa tasoristeyksessä, kun alueella pidettyihin harjoituksiin osallistuneet Uudenmaan prikaatin joukot ajoivat sen yli. Juna törmäsi yhteen autoista. Saattueessa oli mukana Tavailan mukaan yhteensä kolme ajoneuvoa.

Alueella oli yön aikana satanut lunta, ja sitä on maassa useampi sentti. Onnettomuuspaikan eli vartioimattoman tasoristeyksen molemmin puolin on metsää. Raaseporin turmapaikalla satoi edelleen lunta ja tiet olivat sohjoisia, kun pelastuslaitos saapui paikalle.

Uudenmaan prikaatin komentaja kommodori Arvi Tavaila sanoo, että onnettomuudessa osallisena ollut Puolustusvoimien ajoneuvo oli mukana alueella käynnissä olleissa harjoituksissa. Kyse oli Tavailan mukaan Sisun maastokuorma-autosta mallia A2045. Se on samantyyppinen kuin Masi-maastokuorma-autot, mutta ei täysin samanlainen. Puolustusvoimilla on käytössään 234 tällaista kuorma-autoa.

Onnettomuus tapahtui Tavailan mukaan vartioimattomassa tasoristeyksessä, kun alueella pidettyihin harjoituksiin osallistuneet Uudenmaan prikaatin joukot ajoivat sen yli. Juna törmäsi yhteen autoista. Saattueessa oli mukana Tavailan mukaan yhteensä kolme ajoneuvoa.

Onnettomuusautossa ei Tavailan mukaan ollut kantahenkilökuntaa, vaan ainoastaan varusmiehiä. Muissa saattueen autoissa oli myös kantahenkilökuntaa. Varusmiehet kuuluivat prikaatin pioneerikomppaniaan.

Tiedotustilaisuudessa kerrotun mukaan ajoneuvot olivat tulossa Leksvallin suunnasta, matkalla Hangon päätielle ja menossa Syndalenin harjoitusalueelle.

Tavailan mukaan prikaatin joukot ovat harjoitelleet ja liikkuneet koko viikon alueella ja kyse oli siirtymisestä harjoituspaikalta toiselle. Leiri liittyy varusmiesten meneillään olevaan erikoiskoulutuskauteen. Tiedotustilaisuudessa kysyttiin, olivatko harjoituksessa olleet varusmiehet joutuneet valvomaan edellisyönä. Uudenmaan prikaatin esikuntapäällikön Jörgen Engroosin mukaan kuljettajilla on tarkat lepoaikasäännöt ja niitä valvotaan.

Uudenmaan prikaatin joukot ovat harjoitelleet ja liikkuneet koko viikon alueella ja kyse oli siirtymisestä harjoituspaikalta toiselle. Leiri liittyy varusmiesten meneillään olevaan erikoiskoulutuskauteen.

Pioneerikomppanian kohdalla harjoitus ei jatku samanlaisena, mutta muiden prikaatin joukkojen osalta se jatkuu vielä perjantaihin saakka. Tavailan mukaan kaikkia varusmiehiä pyydettiin jo heti aamulla olemaan yhteydessä omaisiinsa ja kertomaan, että ovat kunnossa.

Onnettomuudessa paikalla olleille on järjestetty psykologista tukea ja sitä on Tavailan mukaan varauduttu antamaan myös muille varusmiehille.

Tavailan mukaan tunnelma varuskunnassa on hyvin painostava.

– Luonnollisesti tämä vaikuttaa yleiseen henkeen ja ennen kaikkea siksi, koska piirit ovat pienet. Kaikkien ajatukset ovat loukkaantuneiden ja kuolleiden omaisten tukena. Vaikuttaahan tämä näin pienessä paikassa tietysti välittömästi, Tavaila sanoo.

Tasoristeysonnettomuudessa oli osallisena Karjaalta Hankoon matkalla ollut kiskobussi H382. Junassa oli VR:n viestinnän mukaan onnettomuushetkellä yhdeksän ihmistä, joista yksi sai VR:n mukaan junassa sairauskohtauksen.

Kuusi Raaseporin tasoristeysonnettomuudessa lievästi loukkaantunutta ihmistä on iltapäivällä kotiutettu sairaalasta, tiedottaa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri. Kaikkiaan seitsemän ihmistä sai turmassa lieviä vammoja, ja heitä on hoidettu Raaseporin sairaalassa.

Neljä vakavasti loukkaantunutta on edelleen hoidettavina Töölön sairaalassa. Heidän tilansa on vakaa, ja heidän omaisensa on tavoitettu.

VR:n mukaan Karjaan ja Hangon välillä junat korvataan toistaiseksi busseilla onnettomuuden vuoksi.

Radalla, jossa tasoristeys sijaitsee, on Liikenneviraston mukaan 120 kilometrin nopeusrajoitus, mikä on myös kiskobussin huippunopeus. Kiskobussi painaa VR:n mukaan 54 tonnia.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) kertoo ottaneensa suurta surua tuntien vastaan tiedon Uudenmaan Prikaatin onnettomuudesta. Hän ilmaisee syvän osanottonsa uhrien läheisille.
Niinistön mukaan yleinen asevelvollisuus on Suomen puolustuksen kivijalka ja isänmaan palveluksessa olleiden varusmiesten kuolema on erittäin raskasta kaikille.

Puolustusminsiteri Niinistö oli ohjeistanut suruliputuksen alkavaksi tänään kello 12 kaikissa puolustushallinnon toimipisteissä.

Surunvalittelunsa ovat lukuisat henkilöt, näiden joukossa  pääministeri Juha Sipilä sekä tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

– Nuoret varusmiehet olivat liikkeellä isänmaan puolesta, Niinistö totesi tiedotteessaan.

Presidentti Niinistö kuvailee onnettomuutta tragediaksi ja toivottaa loukkaantuneille voimia selvitä onnettomuudesta,

Eduskunnassa pidettiin hiljainen hetki turman vuoksi täysistunnon aluksi kello 16.

 

Lähteet: STT–TYÖRYHMÄ (Jecaterina Mantsinen, Mikko Kuusisalo, Janne Linnovaara, Mia Peltola, Mimma Lehtovaara), Yle, VR

 

Ylös